Új vasútvonal épül Kazahsztánban

iho/vasút   ·   2021.09.13. 18:00
kazah_teher

A kazah–kínai határnál fekvő Dosztikot Mojintivel összekötő, villamosított sínpár az ötszörösére növeli majd az Új Selyemút úgynevezett középső folyosójának kapacitását.

Az 1 milliárd 690 millió euró, vagyis közel 600 milliárd forint becsült értékű beruházás kivitelezése már meg is kezdődött, a pálya várhatóan 2025-től lesz használható – jelentette be Kaszim-Zsomart Tokajev kazah elnök a napokban Oroszországban tartott 6. Keleti Gazdasági Fórumon. Az államférfi elmondta, Kazahsztán a Kelet-Európából érkező áruk egyik tranzitországaként teljes mértékben bizonyította gazdasági vonzerejét és megbízhatóságát, ennek következtében elkötelezett az infrastruktúra fejlesztése, valamint a nagyobb árumennyiség kezelése mellett.

Az új vasútvonal a középső korridor kapacitását fogja kibővíteni; a szállítási folyosót 2014-ben azzal a céllal hozták létre, hogy összekösse Kazahasztánt, Azerbajdzsánt, Georgiát (Grúzia) és Törökországot. A Kaszpi-tengert is érintő és használó útvonal tengeri szakaszt is magába foglal: az azeri főváros Baku és a kazahsztáni Aktau között hajón utaznak a konténerek. A két város kikötői között 2018-ról 2019-re 71 százalékkal nőtt a konténerforgalom, magán a korridoron pedig 13 százalékkal nőtt a forgalom az elmúlt három év során.

Habár a középső korridor fontos alternatív útvonal az eurázsiai áruszállításban, a növekvő forgalom ellenére mégsem tud versenyre kelni a legjelentősebb, Lengyelországon és Fehéroroszországon (Belarusz) keresztül vezető, északi útvonallal, mivel a középső folyosó országaiban viszonylag alacsony szintű a vasúti infrastruktúra, és a kapacitást is számos tényező korlátozza, ezek pedig hosszabb tranzitidőket eredményeznek. További korszerűsítések és szűk keresztmetszetek feloldásával viszont kapacitásnövelés érhető el a folyosón, melyből különösen a délkelet-európai térség profitálhat.

Az egyik fuvarozó cég szerint egy Kínából Törökországba tartó tehervonatnak egyes esetekben akár hetven napba telhet, mire célba ér, keleti irányban pedig akár kilencven napot is igénybe vehet az út. Egy a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) által kiadott jelentés alapján habár a vonal infrastruktúrájának fenntartási költsége alacsony, a szállítási tranzitidők közel sem kielégítők, a piac korlátozott, és nehéz versenyre kelni a fő útvonallal rövid időn belül – jelenti a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció, kép forrása: Rail Freight)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek