Újabb támogatáshoz jut a Serbia Cargo

iho/vasút   ·   2022.12.05. 12:00
elsokinaiteher_szerbia

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 43 millió eurós hitelt nyújt a szerb állami vasúttársaság teherfuvarozási ágának, amit gördülőállomány-fejlesztésre használhatnak fel.

Az összegből új mozdonyokat és teherkocsikat fog vásárolni, valamint meglévő tehervagonokat újít majd fel a Serbia Cargo. A társaság műszaki segítséget is kap a vállalatirányítás megerősítéséhez, a munkaerő képzéséhez és a vasúti közlekedés biztonságának növeléséhez. A bank úgy véli, a vasúttársaság ezzel képes lesz javítani árufuvarozási szolgáltatásai minőségén és mennyiségén, és ösztönözni tudja a fuvarozókat, hogy nagyobb mértékben vegyék igénybe a vasúti áruszállítást a jelenleg dominánsnak számító közúti fuvarozással szemben.

A szerb teherfuvarozó vasúttársaság 2019-ben már vásárolt tizenhat új Vectron villamosmozdonyt a Siemens Mobility-től. A korszerű járművek százhatvan kilométer per órás sebességre képesek, feltelepítették rájuk az egységes európai vonatbefolyásolási rendszert (ETCS), és Európa számos országában közlekedhetnek – a Serbia Cargo a piac növekedésével számol.

A vasúton szállított áruk 2022 első felében 21,7 százalékkal nőttek az előző év azonos időszakához képest. A tonna/kilométerben kifejezett mennyiségek 9,2 százalékkal emelkedtek 2021 azonos időszakához képest. A infrastruktúra fejlesztésébe fektetett beruházásokat hozzátéve láthatóvá válik, hogy a szerb vasúthálózat sokkal nagyobb forgalmat tud majd kezelni a következő években. A szerb kormány Európa és Kína támogatásával nagy lépéseket tesz a meglévő infrastruktúrájának korszerűsítése felé.

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank napjainkig már közel 500 millió eurót (körülbelül 200 milliárd forintot) fektetett be a vasúti szektorba, elismerve ezzel a szerb vasúthálózat fontosságát. A vasúti ágazat a Nyugat-Balkánon kiemelt prioritást élvez az EBRD-nél, mivel támogatja a régió országait infrastruktúrájának és szolgáltatásai színvonalának fejlesztésében. Ez elősegíti majd a gazdasági lehetőségek megnyitását, megerősíti a regionális integrációt és előmozdít egy fenntarthatóbb szállítási modellt.

Az EBRD-hez hasonlóan az Európai Beruházási Bank (EIB) is támogatja Szerbia vasúti áruszállításának fejlesztését: november elején például 1,1 milliárd eurót (nagyjából 450 milliárd forintot) bocsátott rendelkezésre a X-es TEN-T szállítási folyosó részét képző Belgrád–Niš vasútvonal fejlesztésére. A Serbia Cargo legutóbbi tőkeinjekcióját leszámítva az EBRD és az EIB összesen már 1,6 milliárd eurót (körülbelül 600 milliárd forintot) fektetett be Szerbiában.

A X-es szállítási korridor jól mutatja az európai intézmények érdeklődését. A valójában egy X-et formáló folyosó fő útvonala az ausztriai Salzburgot köti össze Szlovénián, Horvátországon, Szerbián és Macedóniát át a görögországi Szalonikivel. A korridor X/b ága az átépítés alatt álló Budapest–Kelebia–Belgrád vasútvonal, X/c ága pedig a szerbiai Ništől vezet Szófián, Plovdivon és Dimitrovgradon keresztül Isztambulig. Ezzel összekapcsolja Európa délkeleti részét Közép- és Kelet-Európával. A fejlesztéseket követően végig százhúsz kilométer per órás sebességgel lehet majd közlekedni Belgrád és Niš között – jelenleg százas tempó a maximum, a legtöbb részén viszont csak harminccal–ötvennel dülöngélnek a szerelvények. A menetidő is jelentősen le fog csökkenni, a vonal éves áruszállítási volumene pedig várhatóan harminc százalékkal, évi 2,2 millió tonnára fog nőni.

Belgrádtól északra Kína segítségével fejlődik az infrastruktúra. Néhány hónapja helyezték forgalomba a Belgrád–Budapest vonal szerbiai részének első felújított szakaszát Belgrád és Újvidék (Novi Sad) között, ahol a szerbek új emeletes elővárosi vonatai már akár kétszáz kilométer per órás tempóval is száguldhatnak. Érdekes módon Kína az egyetlen beruházó a vasútvonal korszerűsítésében, melyet kritikus fontosságúnak tartanak az „Egy övezet, egy út” kezdeményezés (BRI) és az Új Selyemút szempontjából – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünkön az első közvetlen kínai tehervonat fut be Belgrádba 2019 október végén. Kép forrása: b92.net)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek