Végig kétvágányúvá válik a 120-as vonal
Eredményes a tender, indulhat a munka – harminc kilométeren közel 130 milliárdért.
A hazánk egyik legfontosabb vasútvonalának számító, 120-as számú Budapest–Szolnok–Szajol–Békéscsaba–Lőkösháza országhatár vonal fontos nemzetközi közlekedési útvonalon fekszik: a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) IV-es számú Orient/East-Med, valamint a X-es számú Duna–Rajna korridorjai részét képezi, ennek következtében jelentős nemzetközi teher- és személyforgalmat bonyolít le.
A vonalnak a magyar–román határ környékén futó végén azonban csak egy vágányt használhatnak a vonatok, ezzel szűk keresztmetszetet jelent a szállítási folyosón, ezt pedig mihamarabb szükséges volt orvosolni. Ennek érdekében írt ki nyílt közbeszerzési eljárást a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. még tavaly októberben a békési megyeszékhely és a határ közötti szakasz fejlesztésére.
Eredményt a napokban hirdettek: a nemzetközi tenderfigyelő szerint a budapesti központú Strabag Rail Kft. és a szintén fővárosi V-Híd Építő Zrt. alkotta BL 2020 Konzorcium lett a befutó. Habár a NIF eredetileg körülbelül nettó 116,7 milliárd forintot szánt a projektre, és a pályázatok értékelése során a kért ár hetven százalékban számított, végül elég vastagon fogott a ceruza: a tendergyőztes nettó 126 milliárd 792 millió 232 ezer 44 forintot igényelt a megvalósításért – ez közel kilenc százalékos áremelkedést jelent. A költségeket tervezetten száz százalékban az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrásaiból és/vagy egyéb uniós támogatásokból finanszírozzák.
A hamarosan kezdődő munkálatok során a 120-as Békéscsabától a román határig vezető, 30,2 kilométeres szakasza (a 868+83 és a 1171+39 szelvényszámok közötti rész) hasonló átalakuláson esik majd át, mint a vonalnak az előző tíz–tizenöt évben átépített részei. A meglévő egy vágánynak teljesen megújul az al- és felépítménye, így alkalmassá válik a 225 kilonewton tengelynyomásra és a százhatvanas tempóra, továbbá kiépül a második vágány is, hasonló tulajdonságokkal.
A beruházás során a nyílt pályaszakaszokon felül átépül a szakaszon található három állomás is, vagyis Szabadkígyós, Kétegyháza és Lőkösháza, melyek az akadálymentesítés érdekében a sínkoronától számított 55 centiméter magas (Sk+55) peronokat, lifteket és aluljárókat kapnak, a közlekedési módok közötti könnyebb váltás okán pedig P+R és B+R parkolókat is létrehoznak.
A kivitelezésre a szerződés az aláírásától számított 33 hónap áll rendelkezésre, vagyis a projekt várhatóan 2024 elejére valósulhat meg. Addigra a vonal már korszerűsített részén valószínűleg üzembe állítják az Egységes Európai Vonatbefolyásolási Rendszer kettes szintjéből (ETCS L2), valamint a vasúti célú kommunikációs hálózatból (GSM-R) álló Egyeséges Európai Vasúti Közlekedésirányítási Rendszert (ERTMS) is, melynek létrehozása több éves késésnél jár.
(Nyitóképünk a 120-as vonal már felújított, kétvágányú szakaszán készült. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!