A júliusi viharok a vonatok menetrendszerűségét is megtépázták

MÁV/iho   ·   2025.08.18. 12:00
mavcsoport_buszvonat

Az összehangolt haváriaintézkedések azonban ellensúlyozni tudták a negatív hatások egy részét. A MÁV-csoport júliusi havi jelentését szemlézzük.

A menetrendszerűségi adatokat júliusban főként a hónap elején lecsapó vihar határozta meg, amely július 7–8-án orkán erejű széllel tört be az országba és jelentős károkat okozott mind a vasúti, mind a közúti infrastruktúrában. A pusztítás mértékét látva azonban figyelemre méltó, hogy a haladéktalanul megkezdett és éjjel-nappal zajló kárelhárítás, illetve a haváriahelyzetben gyorsan kialakított, alternatív forgalmi rend jelentős mértékben ellensúlyozni tudta a vihar hatásait. Így a hónap egészében végül az előző év azonos időszakához képest nagy mértékben, nem kevesebb, mint nyolc százalékkal alakult kedvezőbben a MÁV-csoport vonatainak pontossága: 80,43 százalékos lett. További pozitív fejlemény, hogy tavalyhoz képest csökkent a napi késési mutatók ingadozási mértéke is.

Mindez természetesen nemcsak a hatékony haváriakezelés eredménye: a vártnál kedvezőbb adatokhoz júliusban is hozzájárultak azok a tartós javulást eredményező intézkedések, vagyis a célzott infrastrukturális beavatkozások, illetve elsősorban a vontatójármű-beszerzések, amelyek hosszabb távon és folyamatosan támogatják a menetrendszerűségi adatok javuló tendenciáit.

Mindezzel együtt a vihar természetesen jelentős nyomokat hagyott a MÁV-csoport pontossági adataiban. Az idei nyár második hónapjában 95 ezer 238 vonatot közlekedtetett le a MÁV-csoport, ezek közül 7440 intercityt, 7032 interrégiót és 63 ezer 370 „hagyományos” személyvonatot. 76 ezer 600 járat érkezett meg végállomására hat perc alatti késéssel. Legalább húszperces késést a vonatok 3,95 százaléka (3762 járat) szenvedett el, ami nagyobb az előző hónapban regisztrált adatnál – az utasoknak így mintegy 103 millió forintos kártérítést fizetett vissza júliusra vonatkozóan a társaság. Harminc perc feletti restanciát 1799 vonat szedett össze, egyórányi késést 516, két óra feletti értéket pedig 137 járat esetében mérhettek.

A főbb vasútvonalak pontosságát illetően megintcsak a 131-es számú Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain-vonal büszkélkedhet az elsőséggel, 98,14 százalékos eredmény mellett. Második helyre a 142-es Kőbánya-Kispest–Lajosmizse vonal kvalifikált, 96,07 százalékkal, a képzeletbeli dobogó legalsó fokára pedig a 2-es számú Budapest–Esztergom vonal kapaszkodhatott fel 94,37 százalékkal – a veresegyházi 71-es vonal éppen csak lemaradt a pódiumról a maga 93,73 százalékos értékével.

(kép forrása: MÁV-csoport)

Biztató fejlemény, hogy a szegedi, 140-es számú vasútvonal menetrendszerűsége ezúttal is tovább növekedett: júliusban már 88,49 százalékot ért el, ez elsősorban a Napfény Intercityket vonatató, nagyteljesítményű mozdonyokkal és kiemelten az Alföld expresszekben futó, kiválóan gyorsuló, gyors utascserét lehetővé tevő KISS motorvonatokkal magyarázható. A Debrecen, Miskolc, Békéscsaba felé közlekedő intercityk pontossága is növekedett, ezeket a vonatokat szinte kizárólag 8–10 ezer lóerős, korszerűbb mozdonyok vontatják.

A balatoni vasútvonalak közül az észak-balatoni, 29-es fővonalon 67,71 százalékon, a déli 30-ason pedig 73,18 százalékon alakult a menetrendszerűség – a vihar épp ebben az országrészben okozta a legnagyobb károkat és fennakadásokat, amit a vasúttársaság adatai is tükröznek: a júliusi érték így nemcsak a hálózati átlagnál, hanem a 2024-es év hasonló értékeinél is kedvezőtlenebbül alakult. Ezt a negatív menetrendi hatást a Tópart Intercityk Flirt motorvonattal való közlekedtetéséből adódó jobb menetrendtartása, gyorsabb utascseréje és a többi IC-, illetve expresszvonat élén közlekedő nagyteljesítményű mozdony tudta csak ellensúlyozni valamelyest.

A Volán-járatokat tekintve 964 ezer 695 busz közlekedett az idei év hetedik hónapjában, ezek közül 946 ezer 577 ért végállomására késés nélkül, vagyis a járatok 98,12 százaléka volt pontos. Húsz percnél nagyobb késés 2824 busz szenvedett el, ez 0,29 százalékot tesz ki. Regionális és országos járatokból 895 ezer 411 közlekedett le, tíz percnél kevesebbet 885 ezer 49 késett (98,84 százalékos pontosság). A budapesti agglomerációs buszok közül 69 ezer 284-et adott ki a MÁV-csoport, 61 ezer 528 ért célba három percnél alacsonyabb késéssel – ez 88,81 százalékos eredményt jelent.

A HÉV-ek kiemelkedően pontosak: a 22 ezer 761 vonatból 22 ezer 608 ért el végállomására hat percnél alacsonyabb késéssel – ez 99,33 százalékos pontosságot takar –, húsz percet meghaladó késést pedig mindössze tizenhat járat esetében írhattak fel, ez a járatok 0,07 százalékát jelenti. A H5-ös viszonylaton 7396, a H6-oson 3504, a H7-esen 5511, a H8/H9-esen pedig 6350 vonat közlekedett le.

A MÁV-csoport díjtermékeit vizsgálva:

  • országbérletből 337 ezer 207-et,
  • vármegyebérletből 516 ezer 606-ot,
  • vasúti helyjegyből 1 millió 515 ezer 285-öt,
  • Magyarország24 napijegyből 24 ezer 164-et,
  • Vármegye24 napijegyből 334 ezer 945-öt értékesítettek.
  • Az intercity-vonatokon található prémium ülőhelyek továbbra is népszerűek voltak: 16 ezer 590-et adtak el belőlük.

A kerékpáros utasok száma a nyár második hónapjában is kiemelkedően magas volt:

  • kerékpár viszonylati jegyből 103 ezer 987-et,
  • kerékpárhelyjegyből 46 ezer 636-ot,
  • kerékpárbérletből pedig 2428-at adtak el.

A csoportos utazások száma a júniusi csúcshoz képest visszaesett, 2024 azonos hónapjánál azonban jóval magasabban alakult: a 3834 bejelentett csoport összesen 126 ezer 546 fővel képviseltette magát.

Írásunk a MÁV-csoport hivatalos közleménye alapján készült.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: MÁV-csoport)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek