A tényadatok alapján napi 34,5 tehervonat jár az ötösön

Vörös Attila   ·   2023.11.14. 08:00
0631_XT202240_231107_

Amióta elindult a terelés, 621 tehervonat járt a Komárom–Fehérvár vasútvonalon.

Tegyük hozzá, hogy ez az október 27-e és november 13-a, 20 óra közti időszakra vonatkozik.

Számos kritika érte megállapításunkat, hogy nehéz elképzelni a látottak alapján a MÁV infografikáján mutatott napi harmincas tehervonatszámot. Amikor az ember a szemének sem hihet, akkor jön kapóra korunk vívmánya, a számítástechnika. A VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.-nek hála kiváló riportokat lehet lekérdezni az opendata.vpe.hu oldalon, és a vasútvonalak forgalmára is van opció. A keresést az 5-ös vonalra szűkítve akár napi felbontásban is megtudhatjuk, hogy milyen vonatból mennyi közlekedett (személy, teher, egyéb).

Eszerint a terelés indulásától 13-án estig 621 tehervonat érintette az 5-öst, ami az időszak napjainak számával elosztva átlag 34,5 tehervonatot jelent.

(forrás: opendata.vpe.hu)

A forgalom az első két napon volt a leggyengébb, azután szépen beállt az átlag környékére nagyjából egyenletesen. Harminc tehervonat alatti nap nem is volt, viszont volt két negyvenes és szintén két 41 vonatos nap is! Ha a hátralevő négy napra megelőlegezzük az átlagos forgalmat, akkor az jön ki, hogy a terelés huszonkét napja során 759 tehervonat koptatta az 5-ös vonalon a síneket.

Ez azonban még nem a végső szám, már ami a terelt szerelvényeket illeti. A VPE riportja minden olyan vonatot beleszámol, ami útja egy részén érintette az 5-ös vonalat. Beleszámolja tehát a kiszolgáló tehervonatokat:

  • a moha-rakodói tolatóst (a vizsgált időszakban 11 alkalom, de nem mind volt tehervonat, akadt benne gépmenet is néha az egyik irányban);
  • az innen Mórra továbbmenő menetet (nyolc alkalom, de itt is gépmenetek is voltak);
  • a Komárom felől Kisbért kiszolgáló tolatóst (három alkalom, abból kétszer gépmenet volt az egyik irány);
  • és a nagyigmándi műtrágyás vonatokat (ötször).

Ezek száma természetesen érdemben nem befolyásolja a statisztikát, és bár pontos adatunk erről nincs, húsz–harminc vonat levonását tartjuk indokoltnak az említett summából. Képlékeny talajra érkezünk, amikor az eleve az 5-ösön közlekedő tehervonatokat próbáljuk vizsgálni. Voltak tehervonatok, amelyek már az 1-es vonal teljes kizárása előtt is az 5-ösön kerültek, persze ezek akkor is, és most is tereltnek tekinthetők. A VPE adatai szerint ilyen teherből napi négy–öt volt szeptember 18-a és október 27-e között, de le kell szögezni, hogy az 5-ös vonal átmenő forgalma békeidőben sem nulla, még ha nem is éri meg random kiülni, hátha jön valami. A CER dunaföldvári tartályvonatai például nem ismeretlenek a viszonylaton.

Tehervonatok száma az egyes napokon. A 13.-i adat csalóka, csak este 8-ig számolva

Az összegzés további érdekességeket is rejt. A vonatok számát napon belüli bontásban is megmutatja, ami alapján kijelenthető, hogy egyenletes a napi eloszlásuk. Este nyolc és reggel nyolc között 324 tehervonat ment át a vonalon, ami a tehervonatok 52 százalékát jelenti. A maradék 48 százalék pedig a reggel nyolc és este nyolc közötti idősávra jut. A négyórás felbontás ezúttal nem elég informatív ahhoz, hogy kijelenthessük, a reggeli csúcsban valóban kevesebb a tehervonat, és esetleg oda pont befért volna egy–két személyvonat – akkor, amikor a legtöbb utas várható. A riport minden esetre kicsit gyengébbnek értékeli a délelőttöt a kora délutánnál.

Hármas kereszt Mohán, fotóriporterrel ordibáló bakterral. Bár az átmenőn csak egy pft-s járgány robogott át, a VPE riportjában az „egyéb” szegmenst erősítve (fotók: Vörös Attila)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

És mit adhat nekünk a Talgo?

T. H. F.   ·   2024.03.04. 16:35

Bár a kormány a minap második lépcsőben is tárgyalt a magyar vasúti közlekedés versenyképessége szempontjából létfontosságú járműbeszerzésekről és infrastruktúra-fejlesztésekről, egyelőre csak azt tűnik egyértelműnek: egyik esetben sem várhatók gyors megoldások.