A vasúti árufuvarozás új csomópontja lehet Törökország

iho/vasút   ·   2021.05.18. 15:00
hupac_europa_torok

A Hupac és a Rail Cargo Group is az eurázsiai áruszállítás fontos kapujaként tekint az Európa és Ázsia határán található országra.

Az európai vasúti árufuvarozók az elmúlt hónapok, évek során egyre nagyobb aktivitást mutatnak Törökország és Európa különböző országai között. A jelenség nem véletlen: a földrajzilag mindkét kontinenshez tartozó ország fontos kapcsolódási pont az Új Selyemút, Közép-Ázsia és a Közel-Kelet felé, ennek köszönhetően gazdaságilag is lényeges szerepet tölt be.

Törökországot érinti az azeri főváros Bakut, a grúz főváros Tbiliszit, valamint az északkelet-törökországi Kars városát összekötő, közép- vagy transz-kaszpi korridorként ismert eurázsiai teherszállítási folyosó, mely az európai áruknak nyújt lehetőséget arra, hogy Kínába eljussanak. Ráadásul a török gazdaság meglehetősen erős, az ország ipari termelése magas. Ebből következően Európa erős és vonzó piac a török export számára.

A svájci központú Hupac és az osztrák Rail Cargo Group (RCG) az Európa és Törökország közötti vasúti áruszállítási piac legjelentősebb szereplőihez tartoznak. A svájciak öt éve vannak jelen a törökországi piacon: naponta közlekedő vonataik a Benelux-államokat és a Ruhr-régiót kötik össze a németországi Ludwigshafen kikötőjét érintve Isztambullal. Évente irányonként körülbelül tízezer szállítmányt fuvaroznak: Törökországba főleg fogyasztási cikkek utaznak, visszafelé pedig autóipari alkatrészek érkeznek. Törökországban számos autóipari cég hozott létre üzemet, ennek köszönhetően ez az iparág termeli a legtöbb exportterméket a textilipar mellett. Törökországban a fuvarozás 98 százaléka a közutakon zajlik, jelentős zsúfoltságot okozva, kiváltképp a török–bolgár határon. A vasút így kimutathatja hatékonyságát, a Hupac fuvarjai is sikeressé váltak.

A Hupac (nyitókép) és a Rail Cargo Group is kiterjedt európai hálózattal rendelkezik a törökországi fuvarok számára (képek forrása: Rail Freight)

Az RCG is nyújt napi fuvart Törökországba: a Budapest és Köseköy között tavaly nyáron elindított szolgáltatást május elején hosszabbították meg a csehországi Brnóig. Nagy igény jelentkezik az intermodális piacon, a török export pedig folyamatosan erős. A folyamatosan növekvő igények okán jelentős potenciál rejtőzik a Törökország, Európa, a FÁK-országok és Kína közötti útvonalakban.

A Hupac Új Selyemúton végzett tevékenysége szempontjából Törökország minden kétséget kizárólag csomópont az eurázsiai szállítás terén. A cég Európából az elsők között, két éve jelent meg az országban. Viszont az Európából Kínába tartó fuvarjaikat nem Törökországon keresztül bonyolítják le, az eurázsiai szolgáltatásuk az újratöltési lehetőségek miatt életképes. Kínában viszont igény van a Törökországot érintő európai termékekre, és Európában is a Törökországon keresztül érkező kínai termékekre. Ebből következően egy-egy vonat úgy is haladhat, hogy az európai termékek csak Törökországig utaznak, ahol a vagonokat török exporttermékekkel pakolják meg, majd azokkal halad tovább Kínába. Probléma inkább a visszaúton keletkezik, mivel Kínából ritkán jön elég áru.

A Rail Cargo Group szerint 2020-ban a török piac a kelet-európaival együtt az eurázsiai vasúti fuvarok jövőbeli piacaivá fejlődött. A társaság közel állandó szállítási szolgáltatást hozott létre a transz-kaszpi útvonalat használva, közvetlen kapcsolatot teremtve Kínából Törökország felé. Az RCG az Új Selyemút egyik legígéretesebb célpontjaként látja Törökországot, kínai összeköttetésekkel, lehetővé téve a rakományok könnyű elosztását az európai desztinációk felé. A vállalat 2021-ben tovább akarja növelni a fuvarok sűrűségét, hogy még több import- és exportáru juthasson el egyik helyről a másikra – számol be a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek