A vasúton is jól megy az autóipar

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.02.28. 08:45
kiskep_4

Az egy évvel korábbi adatokhoz képest tizenkét százalékkal több járművet – gépkocsit és motorkerékpárt egyaránt – szállítottak a szlovák személyszállító vasúttársaság autósvonatai. Az utasok számát illetően tizenhét százalékos növekedésről szólnak a statisztikák (36 ezer 600 utas), többnyire a járművek vezetői voltak, és a vezetőkön kívül általában plusz egy útitárs utazott. Az utasok száma hatezernégyszázzal, a járművek száma pedig kétezernégyszázzal volt több, mint 2016-ban.

A Prága és Kassa között közlekedő autósvonat hálókocsifülkéje<br>(fotók: a szerző)

A ZSSK négy viszonylaton (ebből három relációt a Cseh Vasutakkal kooperálva) kínálja az autószállító szolgáltatást, ami azt jelenti, hogy a sofőrök és az utastársak éjjel hálókocsiban pihenhetnek, s reggel frissen ébredhetnek céljukban. A négy viszonylatból egy belföldi járaton közlekedik, a Homonna–/Kassa–/Poprád–Prága viszonylatok pedig a Slovakia EuroNight vonaton. A Poprád–Prága közötti autósvonatot a nyári szezonban és ünnepekkor a Bohemia mentesítő EuroNight továbbítja, amikor pedig nincs a mentesítő Bohemia, akkor Zsolnáig a Cassovia gyorsvonatra csatolják a kocsikat, Zsolnától pedig a Slovakia EuroNighton mennek tovább. Az autósvonatot (autovlak) a legtöbben a Kassa–Prága viszonylaton használták ki, itt csaknem tízezer járművet és 19 ezer 500 utast szállítottak 2017-ben. A dobogó második helyét a Poprád–Prága viszonylatú autósvonat foglalja el, ezen a viszonylaton több mint ötezer autót, valamint kilenc és félezer utast vittek el a vonatok. A Homonna–Prága viszonylatú autósvonatot csaknem kétezerötszáz jármű és négyezerkétszáz utas vette igénybe. A belföldi Homonna–Pozsony viszonylaton pedig ezerhétszáz jármű és kétezerhétszáz utas utazott. A statisztikákból az is kiderül, hogy a legtöbb autó a 160 centiméternél magasabb gépkocsi volt, a motorbiciklik aránya ötszázalékos.

A nyári szezonban és ünnepekkor tényleg fullon vannak az autósvonatok

Az autósvonat szolgáltatás ára 39,90 eurótól kezdődik (Pozsony–Homonna), s a gépkocsivezető és utastársai választhatnak, hogy éjszakai utazásukhoz hálókocsit, vagy kusettet, vagy esetleg csak ülőhelyet biztosítanak maguknak. Minden járaton van egy külön hálókocsi, amely kizárólag az autósvonat utasainak van fenntartva. A nemzetközi Kassa–Prága viszonylatú autósvonat ára egy útra 60,40 euró, amely magában foglalja az autószállítás árát, valamint a gépkocsivezető menetjegyét is. A teljes árjegyzék a szlovák vasúttársaság honlapján érhető el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.