Álomgépek hibái: <br>a Boeing nem aggódik

iho/repülés   ·   2013.01.10. 16:30
cim

A hétfői elektromos hiba után egy nappal egy másik JAL 787-esnek is gondja volt a Boston Logan repülőtéren: a gépnek az üzemanyagrendszerben keletkezett meghibásodás miatt kellett visszatérnie az utashídhoz, miután a kitolás szakaszában elfolyt vagy negyvengallonnyi kerozinja. A gépet visszavontatták az utashídhoz, az utasokat rendben kiszállították, sérülés ennek az incidensnek a során sem történt. Sőt, a 787-es négy óra múlva rendben felszállt és helyi idő szerint szerda este landolt Tokió Narita repülőterén.

Noha egyes hírforrások a két legutóbbi esemény és a korábbi hibák kapcsán az új, kompozitépítésű utasszállítók biztonságának problémájáról beszéltek, a jelek szerint sem a felhasználók, sem a hatóságok, sem az utasok nem kételkednek a gépben. A hétfői tűz után, amit a bostoni reptér tűzoltói a gép egyik műszaki rekeszében oltottak el, az NTSB, az amerikai közlekedésbiztonsági testület vizsgálatot indított, de sem ez az intézmény, sem a légügyi hatóság, az FAA nem kezdeményezte a gépek repülésének leállítását, amit nyilván megtettek volna, ha komoly aggályok keletkeznek a 787-es biztonságával kapcsolatban.

A Reuters összefoglalója szerint a gépet eddig legnagyobb számban vásárló ázsiai légitársaságok egységesen kiálltak a listaáron példányonként 207 millió dolláros Dreamliner mellett. Több felhasználó jelezte a hírügynökség megkeresésére, hogy semmiképp nem akarja lemondani vagy késleltetni a további gépekre érvényes rendelését. A cégek eddig összesen 848 gépre kötöttek fix szerződést a gyártóval.

Logan tűzoltói hamar elfojtották a tüzet a műszerrekeszben <br>(fotó: boston.com)

A JAL mostanáig hét 787-est vehetett át, és továbbra is igényt tart további 38-ra. Az ANA, amelynek színeiben 17 Dreamliner repül, hasonlóképp nyilatkozott a továbbiakban várt 49 gépről. Az Air India hétfőn vette át hatodik 787-esét, és szóvivője szerint a gépek folyamatosan repülnek, a légitársaság nem aggódik a gépek biztonsága miatt. Hasonlóan megerősítette további vásárlási szándékát az Air China és a Hainan, amelyek egyébként a kínai hatóságok késlekedése miatt nem vehették még át elkészült gépeiket a megrendelt 15-ből és 10-ből, hangzik a Reuters összefoglalója. A Hainan egyik vezetője arról beszélt, hogy az új típusoknál megszokott, hogy még bizonyos dolgokat, rendszereket a használat során alakítani, javítani kell. Még a kemény szavairól ismert Qatar-főnök, Al Baker is azt mondta, hogy az ilyen problémák előre láthatóak minden új gép beüzemelésénél. A Qatarnál egyébként már öt Dreamliner repül.

Mindeddig nem jelentett semmiféle jelentős problémát a többi üzemeltető: a leghosszabb járatokat repülő Ethiopian, a LAN, és a LOT, amelynek egyik 787-ese péntek este érkezik majd a Varsó–Budapest járat gépeként Ferihegyre. Egy légitársaság sem tapasztalta, hogy az utasai a 787-esek miatti aggodalmak okán lemondtak volna jegyeket, vagy kisebb számban jelentkeztek volna utazásra a Dreamlinerrel.

Akadtak azonban amerikai minősítők, amelyek egy fokozattal leértékelték a Boeing részvényeit a sűrűn jelentkező, és szerintük veszélyes problémák miatt. Richard Aboulafia, a Teal Group nevű aviatikai elemző cég vezetője pedig arra emlékeztetett, hogy a Boeing a tavalyi évben a vártnál több 787-est tudott átadni a megrendelőknek: lehet, hogy több figyelmet fordítottak a gyártósorokon a gépek mihamarabbi elkészítésére, mint a lehetséges hibák kiszűrésére.

A Boeing főnöke is hangsúlyozta: nem konstrukciós, hanem gyártási hibákról van szó <br>(fotók: Boeing)

Egyébként a Boeinghoz képest sokkal komolyabban esett a tokiói tőzsdén egy japán cég részvényindexe, ez a vállalat készítette azt a bizonyos akkumulátort a géphez, amely Bostonban, negyed órával érkezés és az utasok kiszállítása után kigyulladt a műszerrekeszben.

Természetesen az ügy kapcsán megszólalt a Boeing is: a gyártó mind ez idáig semmiféle összefüggést nem lát a mostani két incidens és a december elején történt meghibásodások között, amelyek miatt néhány gépet valóban napokra ki kellett vonni a forgalomból.

A tűz okát még vizsgálják, de két verzió azért már olvasható a nemzetközi internetes fórumokon, az egyik szerint az akkumulátort túltöltötték, és ez okozta a robbanását, egy másik vélemény szerint viszont hibás volt a gép segédhajtóművének kábelezése, és ez lett volna a United gépénél is a probléma. Ehhez azt érdemes hozzátenni, hogy a United 787-esének decemberi elektromos hibájáról mind ez idáig más információk jelentek meg, nem a segédhajtómű kábelezése, hanem a főhajtóművekre szerelt generátorok vezérlésének hibája volt az ok.

Decemberben az FAA vizsgálatot rendelt el az üzemanyag-vezetékek illesztése dolgában is, amelyek, ha nem voltak tökéletesek, a kicsorgó kerozin teljesítményesést, vagy akár tüzet is okozhatott a hajtóműveknél.

A Boeing szerint a Dreamlinerrel nincs több gond, mint más típusokkal az üzemeltetés első időszakában

A Boeing kereskedelmi gépekkel foglalkozó ágazati alelnöke, Mike Sinnett sajtónyilatkozatában kijelentette: száz százalékig meg van győződve arról, hogy a 787-esekkel biztonságos a repülés, és azt is hozzátette, számos megbízható rendszer gondoskodik arról, hogy egy ilyen tüzet elhárítsanak és megakadályozzák a továbbterjedését a gép fedélzetén.

Sinnett szerint a 787-esek üzembe állításakor nem találkoztak több problémával, mint más típusok forgalomba lépésének első szakaszaiban, ugyanilyen gondok voltak a 777-essel is az első időkben. Szerinte egyik incidens sem ad okot komoly aggodalomra a gép biztonságát illetően, mert a Boeing számos védelmi vonalat iktatott be a gép rendszereibe, amelyek révén a 787-es több együttes hiba esetén is repülőképes marad. A 787-es biztonsági, védelmi rendszerei megsokszorozottak – nyilatkozta Sinnett, egyben megerősítette, hogy a bostoni tűz annál az akkumulátornál keletkezett, amely a segédhajtómű indításához szolgáltat energiát. A 787-es az első gépe a gyárnak, amelyen lítiumionos akkumulátort használnak, maga a 787-es pedig pneumatika helyett legfőképp elektromosan működteti a rendszereit, ez pedig átlag kétszázaléknyi üzemanyag megtakarítását eredményezi.

Jelenleg vagy ötven Boeing 787-es repül, a flotta már túl van az egymillió repült órán, rendkívüli mód bízunk a gépekben – mondta a Boeing utasszállító ágazatának alelnöke.

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.