Ársapkát húzott a vontatási villamosenergiára az EU
Az Európai Unió energiaügyi miniszterei szeptember 30-án döntöttek arról, hogy megawattóránként száznyolcvan euróban maximalizálják a vasút által használt elektromos energia árát.
Habár ez az érték magasabb az energiakrízis előttinél, ezekben a nehéz, a folyamatosan növekedő energiaárakkal sújtott időkben a vasúttársaságok mégis nyerhetnek vele, ha a tagállamok megfelelően alkalmazzák a döntést.
A Kombinált Fuvarozás Nemzetközi Szervezetének (International Union for Road-Rail Combined Transport, UIRR) főtanácsadója, Érsek Ákos elmondta: a vasúti ágazat által várt létfontosságú döntés Európa-szerte mérsékeli a villamosenergia árát, erre a megoldásra van szüksége a szektornak. A szakember a magyarországi pályahasználati díjak esetleges csökkentésével kapcsolatban arról szólt, ez valószínűleg nem lesz elég ahhoz, hogy enyhítse az árufuvarozó vasúttársaságok magas üzemelési költségeit.
A határozat célja, hogy korlátozza az olyan villamosenergia-termelők piaci bevételeit, beleértve a közvetítőket is, melyek inframarginális technológiákat használnak a villamosenergia előállításához, például megújuló energiaforrásokat, atomenergiát és lignitet. A 180 euró per megawattórás felső határt úgy alakították ki, hogy az üzemeltetők továbbra is profitra tegyenek szert, és ne akadályozza őket abban, hogy megújuló energiaforrásokba fektessenek be.
A döntés közvetett hatása a végső energiafelhasználókat érintené, mivel csökkentené a jelenlegi energiafogyasztási kiadásaikat. Az energiaügyi miniszterek tanácsa azt is kiemelte, hogy a tagállamok ideiglenes árat állapíthatnak meg a kis- és középvállalkozások áramellátáshoz, ezzel is támogatva a magas energiaárak miatt szenvedő kis- és középvállalkozásokat.
A döntést október elején fogják hivatalosan elfogadni, a végrehajtására pedig 2022. december elseje és 2023. december 31-e között kerül sor. Mint minden más uniós szintű döntésnél, ennél is a tagállamok döntik el, hogyan fogják végrehajtani. Számos uniós tagállamok már elkötelezte magát olyan intézkedések végrehajtása mellett, melyek a fosszilis tüzelőanyag-iparból származó többletbevételeket az érintett végfelhasználók költségének enyhítésére használják fel.
A cél most viszont az, hogy a vasúti és az intermodális ágazat is profitáljon ezekből a fejlesztésekből. Miként az UIRR kiemelte, a tagállamoknak képesnek kell lenniük arra, hogy jelentősen csökkentsék a vasúti vontatási energiaárakat. Azonban konkrét lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy a vasúti és intermodális üzemeltetőket végfelhasználóknak tekintsék, és olyan további támogatási rendszerekbe vonják be őket, melyek csökkenthetik a pályahálózat-működtetők energiadíjait – adja hírül a Rail Freight.
(Nyitóképünk illusztráció. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!