Az EU megvétózza az Alstom és a Siemens egyesülését

iho   ·   2019.01.21. 13:45
alstom-siemens-400

A Reuters hírügynökség értesülése szerint hiába csak februárban hozza nyilvánosságra döntését az Európai Bizottság, valójában már eldöntötték, hogy nem engedélyezik a francia Alstom és a német Siemens Mobility fúzióját. Úgy tűnik, hiába állított össze módosító csomagot a két nagy vasúti gyártó, Margrethe Vestager uniós versenyjogi biztos szerint Európa nem szülhet ágazati óriásokat saját versenyszabályainak megszegésével.

A Siemens Mobility üzletága és az Alstom 2017 őszén állapodott meg a két cég összevonásáról. Az Alstom–Siemens egyesített értékesítési árbevétele éves szinten tizenötmilliárd euró (4 800 milliárd forint) lenne, ami több mint a fele a kínai állami CRRC és duplája a kanadai Bombardier Transportation éves bevételének. A német és a francia kormány által is támogatott fúzió célja az lenne, hogy az Airbus mintájára létrejöjjön egy, a globális piacon Kínával versenyezni képes nagy páneurópai vasúti társulás – tudósít a HVG.

Az Alstom számára a 2018-as év rendkívül sikeres volt, az első kilenc hónapban rekord mennyiségű megrendelést kapott. A tíz és félmilliárd euró (közel ötszázmilliárd forint) értékű szerződések ötvenkilenc százalékát európai szállításokra kötötték, ezt követi tizenkilenc százaléknyi amerikai ügylet, míg a megrendelések fennmaradó huszonkét százaléka a többi földrészre vonatkozik. A megrendelések ötvenkét százalékát teszi ki a gördülőállomány, huszonhét százalékát a szolgáltatások, tizenkét százalékát különféle rendszerek és kilenc százalékát a biztosítóberendezések szállítása. A cég jelenlegi teljes rendelésállománya eléri a negyvenmilliárd eurót (12 880 milliárd forintot).

A Siemens Mobility sem panaszkodhat. 2018 első három negyedévében négy százalékkal nöttek a cég bevételei az előző év hasonló időszakához képest, így a megrendelések összértéke ebben az időszakban elérte a két és fél milliárd eurót (nyolcszázmilliárd forintot). A nyereség viszont csak 177 millió euró volt, ami az egy évvel korábbi profithoz képest egy százalékos csökkenést jelent. A Siemens egészére is igaz, hogy 2018 első háromnegyed évében a megrendelések értéke tizenhat százalékkal nőtt, de bizonyos pénzügyi folyamatok miatt a bevételek négy százalékkal csökkentek.

Közben a német SCI Verkehr elemzése szerint lassuló ütemben növekszik majd a kínai vasúti beruházások mértéke az elkövetkező években, ezért a nagy kínai vasútgyártó cégek egyre inkább részt fognak venni nemzetközi versenypályázatokon. Az SCI Verkehr szerint 2019-2022 között mindössze hat tized százalékkal fog nőni Kínában a vasúti beruházásokra, technológiákra és szolgáltatásokra fordított összeg, ami jelenleg évi harmincnégymilliárd eurót (10 950 milliárd forintot) tesz ki.

A kínai CRRC által a hamburgi S-Bahn számára gyártott mozdonyok egyike próbázás közben októberben (fotó: Railcolornews/Erik Rauner)

Bár Kínában tíz év alatt harmincezer kilométer nagysebességű vonalat építettek, a hálózat kezd kiteljesedni és évről–évre kevesebb vonal építését tervezik. Eleinte külföldről vették át a technológiát (például a nagysebességű vonalak és a nagysebességű szerelvények építéséhez), utána már saját maguk fejlesztették a termékeket. A technológiai jellegű költekezés 2015-ben tetőzött. Bár jelenleg is sokat fordítanak erre a területre, az évente beruházott összegek már csökkennek.

A jelenlegi megrendelések alapján Kínában kettőezerhúszig kilencszáz nagysebességű vonatot, négyezer mozdonyt és kétszáztízezer tehervagont gyártanak a nagy hazai cégek, utána azonban egyre kevesebbet fordítanak majd a gördülőállomány fejlesztésére, főleg a még szükséges nagysebességű vonatok leszállítását követően. Ezt a folyamatot némiben ellentételezi majd a meglévő járművek karbantartására fordított összegek várhatóan évi hét százalékos növekedése.

Az SCI Verkehr szerint a csökkenő megrendelések miatt a nagy kínai nemzeti vasútgyártó vállalatok: a CRRC, a CRCC és a CREC (tehát a járműgyártó, vasútépítő és tervező óriások) középtávon jelentős feles kapacitással bírnak majd, ezért jobban fognak az export piacokra összpontosítani. Bár a kínai cégek tevékenysége még jelentéktelen az amerikai, európai és a szovjet utódállamok piacán, a kínai piac telítettsége és a feles kapacitások miatt ez már ötéves távlatban megváltozhat. Várható döntésével pedig az Európai Bizottság megkönnyíti majd a kínai gyártók betörését az európai vasúti piacra.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.