Az Európai Bíróság elé kerülnek a spanyolok a vasúti szabályozás megsértése miatt
Az ibériaiak nem megfelelően vették át és alkalmazták a vasútra vonatkozó uniós előírásokat.
Az Európai Bizottság úgy nyilatkozott, a spanyol vasúti infrastruktúra-kezelő Adif irányítási függetlensége nem áll összhangban a szabályokkal, különösen az infrastruktúra-használati díjak meghatározása terén, melyet az üzemeltetőknek kell fizetniük a vasúti pályákon való közlekedésük után. Jóllehet Spanyolország olyan irányba módosította a pályahasználati díjak meghatározására vonatkozó jogszabályát, hogy az potenciálisan megfeleljen az uniós direktívában meghatározott követelményeknek, ezt a változtatást mégsem alkalmazta.
A Bizottság szerint ha a spanyolok nem intézkednek rövid időn belül, a pályahasználati díjak de facto adónak minősülnek, és fennáll annak a veszélye, hogy a régi rendszer 2024–2025-ig érvényben marad. Ez ahhoz vezetne, hogy a vasúttársaságok nem tudják megtámadni a pályahasználati díjakat. Mivel ez egy törvény része, az ilyen vádak nem támadhatók meg a spanyol bíróságoknál, amit pedig az Európai Bizottság nem hagy jóvá.
A szóban forgó uniós szabályokat a 2012/23/EU direktíva határozza meg, mely létrehozta az úgynevezett Egységes Európai Vasúti Térséget (SERA). Ennek célja az Európai Unió vasúti piacának szerkezetátalakítása és harmonizálása, lehetővé téve a vasúti ágazat versenyen alapuló bővítését, a műszaki harmonizációt, valamint a határokon átnyúló kapcsolatok közös fejlesztését. Az irányelv például előírja a vasúti pályahálózat-működtetők függetlenségét a vasúti szolgáltatók közötti kapacitáselosztásban, valamint a díjak meghatározásában és beszedésében.
Ezen felül a spanyol vasúti szabályozási keret a Bizottság szemében sérti a vasúttársaságok kereskedelmi elvek szerinti irányítását és a szerződéses megállapodások helyes megfogalmazását. Még pontosabban meghatározva: az infrastruktúra-kezelők és a meglévő vasúttársaság testületeinek függetlensége sincs egyértelműen garantálva. A Bizottság szerint a közlekedési minisztérium által kinevezett igazgatóság összetételét, valamint a minisztériumnak a tagok mandátumainak megszüntetésére vonatkozó jogát és a döntéshozatali szabályokat figyelembe véve megállapítható, hogy az állam ténylegesen képes meghatározó befolyást gyakorolni az igazgatóság döntéseire, a jegyárakat is beleértve. Az Európai Bizottság ezen kívül azt is kijelenti, hogy a spanyol kormány és az infrastruktúra-kezelők közötti szerződéses megállapodásból olyan kulcsfontosságú elemek hiányoznak, mint például a hatékonysággal és a hozzáférési költségek csökkenésével kapcsolatos kulcsfontosságú teljesítménymutatók.
Mielőtt az Európai Bizottság olyan jelentős lépéseket tenne, mint például egy országnak az Európai Bíróság elé történő terjesztése, számos kisebb lépést is meg kell tennie. A Bizottság 2018 májusában már küldött felszólító levelet a spanyol kormánynak, melyre a spanyolok 2019. januárban válaszoltak, arról tájékoztatva a Bizottságot, hogy az újonnan elfogadott jogszabályokkal megoldották a felvetett kifogások egy részét, a többi viszont további munkát igényelt. Az Európai Bíróság most azonban megvizsgálja az ügyet, azt viszont nem közölték, hogy mikor fognak az üggyel foglalkozni és mikorra várható döntés – számol be a Rail Tech.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Flickr / railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!