„Azt hittem, még átérek előtte”
Lőkösháza, Siófok, Szárazrét, Pörböly, Kutas, Siófok. A vasúti átjárókban történt legsúlyosabb balesetek felsorolásából nem maradhat ki a székesfehérvári városrészban történt tragédia. Tizenhatan vesztették életüket, és a sors kegyetlen játékaként az egyik helyszinelő rendőr a saját lányát találta meg a halálos áldozatok között.
A 14. számú (Alba) Volán BV 59-42-es rendszámú Ikarus 280-asa a székesfehérvári 37-es helyijáratot járta 1982 szeptember 9-én. A busz nagyrészt üresen közlekedett, majd a Palotai úti és a szárazréti általános iskolánál lévő megállókban diákok szálltak fel, akik a busz hátsó részében foglaltak helyet. A Komárom-Székesfehérvár vasútvonal átjárójához közeledve a busz vezetője észlelte, hogy nem működik a fénysorompó, de mivel az előtte áthaladó személyautó is akadálytalanul haladt át, ráadásul ebben az időben nem járt arra vonat, a sínekre hajtott.
Ekkor vette észre a közeledő vonatot, de úgy itélte meg, hogy átér a vonat előtt, ezért gázt adott. A buszt az M40-004-es mozdony által továbbított Prága-Zágráb-Split útvonalon közlekedő nemzetközi gyorsvonat 80 kilométer per óra sebeséggel elgázolta. A mozdonyvezető az átjáró előtt 100 méterrel észlelte az akadályt, gyorsfékezésbe kezdett, de a balesetet már nem tudta megakadályozni. A vonat a csuklónál kettészakította az autóbuszt, az utánfutó részt a töltés melletti füves részre repítette.
A közelben épp egy balesetvédelmi továbbképzés folyt rendőrségi és volános dolgozóknak. A baleset hírére a hallgatóság a helyszínre sietett, de az áldozatokon már nem tudtak segíteni. A busz huszonöt utasa közül tizenhatan (köztük hét diák és egy csecsemő) vesztették életüket, egy utas életveszélyes, egy súlyos és további négy személy pedig könnyebb sérülésekkel került kórházba. A vonat utasai közül senki sem sérült meg.
A baleset utáni nyomozás a buszvezetőt tette felelőssé. Az 57 éves Ny. Józsefet a kollegái lelkiismeretes, szorgalmas embernek ismerték, több mint félmillió kilométert vezetett a balesetig eseménymentesen. A bíróság jogerősen hat év fogházban letöltendő szabadságvesztésre ítélte, és a járművezetéstől örökre eltította.
A baleset hatására a hatvans években forgatott, majd 1980-ban színes technikával újraforgatott „Vigyázat! Sorompó!” című oktatófilm után egy újabb oktatófilmet készített a Közdok Vállalat, „Vigyázat! Vasúti átjáró!” címmel, amibe belekerültek a szárazréti tragédia képei is. Ismerve a statisztikákat kijelenthetjük, hogy szinte hasztalanok voltak a sokkoló képek, a mai napig az egyik leggyakoribb vasúttal kapcsolatos baleset (tehát nem vasúti baleset!) a vonat elé hajtás.