Bemutatta első E8-as motorvonatát a JR East

iho/vasút   ·   2023.03.04. 09:00
jreast_e8

A nagysebességű, háromszáz kilométer/órás tempóra képes szupervonatokat a Tokió–Fukusima–Jamagata–Sindzsó útvonalon közlekedő járatokra szerzik be.

A japán East Japan Railway Company (JR East) 2020 márciusában eredetileg tizenhét hétkocsis E8-as szerelvényt rendelt meg a Kawasaki Heavy Industries és a Hitachi konzorciumától. Nem sokkal később viszont tizennégyre csökkentették a mennyiséget, miután a Covid–19-pandémia miatti utasmennyiség-visszaesés okán a vasúttársaság felülvizsgálta a jövőbeli várható utasszámokat. Az utasok fokozatos visszatérésével azonban 2022 májusában leadták igényüket egy további E8-asra.

Az első szerelvényt február 26-án mutatták be a JR East rifui karbantartási központjában, mely Mijagi prefektúra székhelye, az egymilliós Szendai közelében található. A vonattal most megkezdhetik a szükséges teszteket, majd a forgalomba helyezési procedúrát.

A szerelvény kényelmes üléseket kínál standard...

A híres japán ipari formatervező, Ken Okujama és a Kawasaki mérnökei által megálmodott formájú E8-asokat a Kawasaki építi meg a Hitachi közreműködésével – a korábban a Pininfarinánál is dolgozó szakember nevéhez fűződik többek között a Ferrari Enzo sportautó formaterve.

A kisprofilú szerelvényekkel az 1995 és 2009 között forgalomba állított, „csak” 275 kilométer/órás sebességgel használható E3-as motorvonatokat váltja ki a vasúttársaság. Az E8-asok két végén található vonófejek orrát az E3-asokhoz képest három méterrel hosszabbra, kilenc méteresre tervezték annak érdekében, hogy az alagutakba nagy sebesség mellett történő belépés során még kisebb legyen a zaj.

Az első vonatok 2024 tavaszán, az utolsók pedig várhatóan 2026-ban állnak majd forgalomba. Tokió és Fukusima között 255,1 kilométeren a Tóhokú-sinkanszenvonalat, Fukusima és Sindzsó között pedig a 148,6 kilométer hosszú Jamagata mini-sinkanszent fogják használni. Utóbbinál a mini azt jelenti, hogy keskeny, 1067 milliméteres nyomközű pályát építettek át normál nyomtávú sinkanszenvonalra, viszont ezeken mindössze százharminc kilométer/óra a legnagyobb engedélyezett sebesség.

...és az úgynevezett Zöld osztályon is (képek forrása: Railway Gazette)

A kétáramnemű, húsz és huszonöt kilovolt ötven hertzes váltakozó áramú betáplálásról is üzemelni képes szerelvények öt kocsiját látják el hajtással, kettő szabadon fut. Minden kocsi aktív forgóváz-felfüggesztéssel rendelkezik az utazási kényelem fokozása érdekében, különösen a Fukusimától nyugatra található, kanyargós helyi vonalon. A Tóhoku-vonal ezen részén gyakran jelentős mennyiségű hó esik, ezért a vonatokat teljes mértékben a körülményekhez igazítják. Az utastérben 329 standard és 26 „Zöld” osztályú ülés található majd, kettő plusz kettes elrendezésben. Minden ülés mellett hálózati csatlakozókat lehet majd igénybe venni. A szerelvények még jobban akadálymentesítettek, még több helyet kínálnak a kerekesszékkel közlekedőknek. A WC-ket úgy alakították ki, hogy a felsővezeték áramellátásának kiesése esetén is használhatóak maradjanak.

Az E8-as kinézetének színpalettájában a lila a Jamagata prefektúra egyik jelképének számító mandarinrécét, a fehér a Jamagata és Mijagi prefektúrák határán található Zaó-hegy havas csúcsát, a sárga pedig a szintén helyi szimbólum sárga pórsáfrányt (más néven sáfrányos szeklice) képviseli – adja hírül a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek