BKV: pozitív gazdálkodás
A társaság 2014-ben pozitív adózás előtti eredményt ért el, így az üzleti tervben megfogalmazottakhoz képest 13,222 milliárd forinttal kedvezőbb adózás előtti eredményt produkált. A BKV visszautasítja azt, hogy belső, bizalmas anyagok tartalmának kiszivárogtatásával és félremagyarázásával egyes médiumok szándékosan félretájékoztatják a közvéleményt.
Az autóbusz járművezetői hiány nem csak a BKV-nál, hanem a teljes buszközlekedésben, minden szolgáltatónál jelentkezik. A buszvezetői szakma hiányszakma lett az elmúlt évek során. A társaság 2013-ban végrehajtott létszámcsökkentési intézkedései ugyan a járművezetőket is érintették, de ezek már a 2014-re megrendelt teljesítmények alapján történtek.
A BKV cáfolja, hogy azért fizetett volna ki jelentős túlóraösszegeket, mert a Volánbuszhoz vezényelt át autóbusz-vezetőket. Az igazság az, hogy a Volánbusszal a BKV 2014 nyarán – a BKK igazgatóságának döntése, tulajdonosi utasítása alapján – kötött egy úgynevezett kirendelési megállapodást, amely során átmeneti időszakban a BKV munkavállalói a Volánbusz járatain végeztek munkát. A Volánbusszal a megállapodás alapján az elszámolás megtörtént munkabérben, munkaruha tartozás és minden egyéb tekintetben egyaránt.
A többlet bérfelhasználást egyrészt valóban az agglomerációs közlekedés némileg késedelmes, elhúzódó átadása, és a megnövekedett megrendelt teljesítmény (döntően villamos pótlások elhúzódása, M3-as pályafelújítás megkezdése) okozta. Mindezeken túl nem csak a megnövekedett mérték, hanem a hektikus, hullámzó, sok esetben nem kellő időben megismert elvárt teljesítményszint is okozott problémákat, amelyeket a BKV vezetése többször is jelzett. Amíg azonban a fővárosban nagy vasúti fejlesztési projektek folynak komoly pótlási feladatokkal, illetve amíg 2016 közepéig nem zárul le a buszágazat átalakulása, addig a hasonló hektikus működés elkerülhetetlennek tűnik.
A BKV megerősíti, hogy a gazdálkodási rendnek megfelelő bérgazdálkodást folytatott 2014-ben. A BKV 2014. évi gazdálkodásának értékelése jelenleg folyamatban van; eszerint az autóbusz üzletág esetében az üzleti tervben foglaltakhoz képest a 2014-es évben közel 4 százalékos többletteljesítmény megrendelés érkezett, amit a társaság teljesített. Így ehhez mérten az Autóbusz és Trolibusz Üzemigazgatóság tervezett társasági bérkerete is a BKK által igényelt többlet teljesítménnyel arányos mértékben emelkedett. A bérmegtakarítás kérdése tehát nincs összefüggésben az autóbusz üzletág helyzetével.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!