Elmarad Romániában a dízelreneszánsz

iho/vasút   ·   2025.10.03. 09:00
cfr477

A CFR Călători hónapok óta nem fizette ki a villamos üzemű járművei által elhasznált vontatási áram díját, ezért a vasúti áramszolgáltató Electrificare CFR úgy döntött: október 7-étől nem engedi közlekedni a villamosmozdonyokat és -motorvonatokat. A vasúttársaság végül kegyelmet kapott.

Az Electrificare CFR szerint a személyszállító üzletág, a CFR Călători már a márciusi villanyszámlát sem egyenlítette ki teljesen, június óta pedig egyáltalán nem fizetett be egy lejt sem. A román Club Feroviar vasúti hírportál információi alapján a vasúttársaság jelenleg körülbelül 90 millió lejjel (aktuális árfolyam alapján 6,9 milliárd forinttal) tartozik az áramszolgáltatónak.

A vasúti áramszolgáltató a héten ultimátumot adott a CFR-nek: vagy kifizetik a számlát, vagy lekapcsolják a felsővezetékek betáplálását. Utóbbi rendkívül kényelmetlen helyzetbe hozná a vasúttársaságot, mivel a villanygépek és villamos motorvonatok helyett dízelüzemű járműveket kellene bevetnie – melyekből biztosan nem áll rendelkezésre elegendő mennyiségű és minőségű.

Csütörtökön végül az Electrificare CFR elfogadta a vasút halasztási kérelmét. Az áramszolgáltató viszont nem bír el egy ekkora tartozással, mivel ezzel fizetésképtelenség fenyegetné, ami a szerződései megszűnéséhez vezetne, a vasúttársaságok pedig a végső megoldásos szolgáltató, az FUI kezébe kerülnének, mely a jelenleginél jóval magasabb díjakat követelne tőlük.

A Maszol.ro arról ír, hogy az elmúlt hónapok során már másodjára történik meg, hogy a CFR Călători járatai felett lebeg Damoklész kardja tartozások miatt: a CFR augusztus végén arról számolt be, hogy szeptember elsejével leállnak az állami vasúttársaság személyvonatai, október elsejétől pedig a gyorsvonatai is, mivel a CFR Călători a pályahasználati díjak kifizetését illetően komoly elmaradásban van. A közlekedési vállalat végül rendezni tudta adósságának egy részét.

A román vasúthálózatnak körülbelül negyven százaléka villamosított, a fővonalakon viszont leginkább villamosmozdonyokat használ a CFR Călători.

A CFR pénzügyileg igen nehéz helyzetben van. A túlélés érdekében például a nyár folyamán alkalmazottai egy részénél négynapos munkahetet és alacsonyabb fizetéseket vezetett be az év végéig, csökkentve ezzel a kiadásokat.

(Nyitóképünkön a CFR egyik távolsági vonata. Kép forrása: CFR / Facebook)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek