Épül a HS2: jelentős mennyiségű anyag érkezik vasúton

iho/vasút   ·   2022.03.16. 12:00
hs2_aylesbury

Tehervonatokkal szállítják az anyagokat a délkelet-angliai Buckinghamshire megyében zajló munkálatokhoz, valamint onnan az alagutak fúrása során keletkező aggregátumot. Ez közel 30 ezer teherautó közlekedésétől mentesíti az utakat.

Az Egyesült Királyság nagysebességű vasúti gigaprojektjének megvalósítására létrehozott HS2 Limited társaság már eddig is jelentős mértékben vette igénybe a vasutat az építőanyagok szállításához. A vállalat most újabb 28 ezer 500 teherautónyi építőanyag szállítását helyezi át tehervonatokra a környezetvédelmileg és politikailag is érzékeny buckinghamshire-i folyosón: a megyeszékhely Aylesbury-nél található építési helyszínekre vonattal érkeznek majd az anyagok. A teherautók számának csökkentését célzó lépésnek következtében egyrészt jelentős terheléstől mentesülnek a virágzó megye közútjai, enyhítve a lakosságot érintő zaj- és környezetterhelést, másrészt 9680 tonna szén-dioxid kibocsátását is megelőzik. Az építési munkálatok tovább folytatódnak a város nyugati szélénél vezető, új nagysebességű vasútvonal első szakaszán. Az intenzív lobbinak és a környezetvédő csoportok nyomásának eleget téve a vonal buckinghamshire-i szakaszának nagy része vagy a föld alatt, alagutakban, vagy pedig mély bevágásokban fog futni.

A HS2 2020 decembere óta már több mint ötszáz tehervonatnyi anyagot szállított a buckinghamshire-i Calvertnél található építési helyszínre. A Prince’s Risborough vonalon, Aylesbury-től délre található új, ömlesztett anyagokat kezelő átrakóterminál megnyitásával az építéshez szükséges további 285 ezer tonnányi anyagot szállíthatnak a következő négy hónapban. A munkálatok során keletkező anyagok nagy része a Chiltern-alagút kifúrásánál, valamint az olyan kezdeti munkák során termelődik, mint a fő építési helyszíneket összekötő ideiglenes szállítási utak és belső összekötőutak kialakítása. Széleskörű nyilvánosságot kaptak a régészeti feltárások, amiket az Egyesült Királyság valaha volt legkiterjedtebb infrastrukturális projektjének tartanak.

A HS2 Limited vezető projektmenedzsere, Paul Marshall az új vonal tervezett kapacitását és környezeti előnyeit kihangsúlyozva elmondta: a vonal alacsony karbonkibocsátású utazási lehetőségeket fog kínálni, összekötve Londont és északi nagyvárosokkal, továbbá több tehervonat és helyi vonat közlekedésére ad majd lehetőséget a meglévő fővonalakon. Fontos az építőipar által előállított szén mennyiségének redukálása, valamint a helyi utakon közlekedő teherautók számának csökkentése is. A szakember épp ezért kifejezetten örül annak, hogy a Network Raillel, az Eiffage, Kier, Ferrovial Construction és Bam Nuttall vállalatokból álló EKFB konzorciummal, valamint a vasúti árufuvarozó társaságokkal szoros együttműködésben több építőanyagot szállítsanak vasúton a buckinghamshire-i építési helyszínekre.

A HS2 központi, buckinghamshire-i, South Northamptonshire-i és oxfordshire-i szakaszának építése a fő kivitelező EKFB irányítása alatt zajlik. A konzorcium összesen nyolcvan kilométernyi pályáért felel, ezen a szakaszon 17 viadukt, 81 híd és három „zöld alagút” is megépül. A két évig zajló munkálatok háromezer embernek adnak munkát.

A Calvertbe tartó vonatokat a DB Cargo és a Hanson közlekedteti, a két vállalat üzemelteti az aylesbury-i átrakót is. A HS2 Limited szerint a nagyjából tízmillió tonnányi aggregátumot körülbelül 15 ezer tehervonattal szállítják majd az építési helyszínekre. A szerelvények másfél millió nehéz teherautó közlekedésétől mentesítik az Egyesült Királyság közútjait – számol be a Rail Freight.

(Nyitókép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.