ETCS L2 Szajol és Püspökladány közé

Arnold Balázs   ·   2012.01.07. 15:30
kiskep_pladany

A Thales és a Dunántúli Kft. közös ajánlattevőként telepítheti a Szajol–Püspökladány vonalszakaszra az ETCS (european train control system, egységes európai vonatbefolyásoló rendszer) 2-es szintű vonatbefolyásoló rendszer fogadására is alkalmas biztosítóberendezést. Az errő szóló szerződést nemrég írták alá a Thales és a NIF képviselői. A 70 millió euró értékű beruházás keretében korszerű jelző, távközlő és biztosítóberendezésteket, valamint vonatbefolyásoló rendszert építenek ki a 66 kilométer hosszú Szajol–Püspökladány vonalszakaszon. Magyarországon jelenleg a Budapest–Hegyeshalom és a Zalacséb-Salomvár–Őrihodos (Hodoš) vonalakon üzemel az ETCS 1-es szintje, Kelenföld és Székesfehérvár között pedig a 2-es szint telepítésének előkészítése zajlik. Több vonalszakaszon az előkészítés van folyamatban.

Püspökladány Domino55 pultja<br>(fotó: Tóth Péter)

A most megkötött szerződés még annak a 2010-ben meghirdetett vasútfejlesztési projektnek a része, mely tartalmazza a pálya és az állomások felújítását is. A most megújuló vonalszakasz az európai törzshálózat egyik legfontosabb kelet-nyugati irányú, a Budapest–Szolnok–Debrecen–Nyíregyháza–Záhony vonalának része.

A projekt tartalmazza az Elektra rendszer tervezését, telepítését és üzembe helyezését a Szajol–Püspökladány szakaszon, Püspökladány, Törökszentmiklós, Fegyvernek-Örményes, Kisújszállás és Karcag állomásokon, magába foglalva 340 jelzőt és 180 váltót. Püspökladányban operatív irányítási központ és rádiós kommunikációs központ létesül. Az átadás a próbaüzem után, 2015. végére várható.

A projekt kivitelezésében a Thales és hazai partnere, a Dunántúli Kft. vesz részt. A vállalat a MÁV Távközlési és biztosítóberendezési építési főnökség (TEB ÉF) jogutódjaként, 1992-ben kezdte meg működését. A folyamatosan fejlődő vállalat 2000 óta a minőségbiztosítás ISO-9001 és ISO-14001 szabvány szerinti tanúsítványával rendelkezik. A Dunántúli Kft. telepített a MÁV és a GYSEV részére összesen ötvenkilenc D55 és KSW90 állomási biztosítóberendezést, valamint négszázötven vonali berendezést. 2003 óta a cég részt vesz a közúti-vasúti szintbeni kereszteződések biztonságának növelését célzó programban, több vasúti átjáróba is BUES 2000     rendszerű elektornikus fény- és félsorompós rendszert telepítettek.

Bézé-trió Püspökladány állomáson<br>(fotó: a szerző)

A vállalat nevéhez fűződik Soroksár-Terminál vasútállomás valamint a BILK Kombiterminál biztosítóberenbdezésének építése is. De a dunántúlis szakemberek részt vettek Komárom, Győr, Hegyeshalom Zalalövő, Pankasz és Őriszentpéter állomási berendezéseinek telepítésében, a Kecskemét–Városföld–Kiskunfélegyháza, a Szajol–Mezőtúr, a Zalacséb–Salomvár, Ferencváros–Soroksár és a Budapest–Hegyeshalom vasútvonalak távközlő és biztosítóberendezéseinek kivitelezésében is.

A vállalat a távközlés terén is jelen van, egy tucat magyarországi vasútvonalon építettek ki rádiós, vezetékes vagy optikai távközlő hálózatot.

Kapcsolódó hírek