Európa történelmének egyik legnagyobb villamosbeszerzését hajtja végre Róma
Az olasz főváros közlekedési vállalata, az ATAC akár százhuszonegy kétirányú villamost is vásárolhat a CAF-tól. Első körben negyvenet kérnek.
A 457 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján közel 170 milliárd forint) értékű keretmegállapodás történelmi nagyságrendű római és európai mértékkel is. Az új járművek meglévő és újonnan építendő vonalakon fognak közlekedni, nyugdíjazva a város villamoshálózatának gerincét jelentő öreg, hetvenévesnél is idősebb, 7000-es sorozatú TAS-villamosokat, amiket a padovai OMS (Officine Meccaniche della Stanga) még 1948–1949-ben épített. Az egyirányú 7000-esek közül néhányat fel fognak újítani, és a főváros történelmi látványosságait felfűző, úgynevezett Archeotram vonalon fognak majd közlekedni.
Az új CAF-ok a jelenleg használt kocsiknál nagyobb kapacitást fognak kínálni: a 33,5 méter hosszú villamosokra 215 utas fér majd fel, közülük hatvannyolcan ülőhelyet is találhatnak. Az utastérben két kerekesszékes helyet különítenek majd el.
A járművek jobb teljesítménnyel fognak rendelkezni, az éles ívekben pedig halkabban tudnak majd közlekedni. A CAF-kocsik a leginnovatívabb technológiákat fogják felvonultatni: többek között légkondicionált utasteret, biztonsági kamerarendszert, valamint utasszámláló és ütközésre figyelmeztető rendszereket. A villamosokat ráadásul akkumulátorokkal is ellátják, így rövidebb távokon felsővezeték nélkül is közlekedhetnek majd.
Az ATAC villamostenderére a CAF-on kívül a koreai-olasz Hitachi Rail, a svájci Stadler és a cseh Skoda Group is adott be pályázatot, végül a baszk gyártót választották győztesnek. A szerződést most véglegesítik, hogy az olasz kormány szignózhassa.
A keretszerződésből alaprendelésként várhatóan negyven kocsit fognak lehívni, a CAF-nak a szerződés aláírásától számított tizennyolc hónapon belül kell átadni a járműveket. A beruházás része a római tömegközlekedési flotta megújítását célzó szélesebb projektnek, melynek keretében alacsony károsanyag-kibocsátású autóbuszok vásárlására is kiírtak tendereket – jelenti a Railway Gazette.
Az 1877 óta üzemelő római villamoshálózat jelenleg hat vonalból áll. A 36 kilométeres hálózat összesen 192 megállót szolgál ki. Az 1445 milliméter nyomtávú vágányok felett hatszáz voltos egyenárammal betáplált felsővezeték fut.
(Nyitóképünkön az egyik öreg TAS-kocsi billeg a római síneken. Kép forrása: Pexels / Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!