Gőzerővel fúrják az új koperi vasúti alagutakat

iho/vasút   ·   2022.01.28. 12:00
koper_divaca_alagut

A Kopert Divačával összekötő, új, huszonhét kilométeres vasútvonal jelentős plusz szállítási kapacitást nyújt majd a fontos adriai-tengeri kikötőnek.

Tavaly májusban kezdődött meg Szlovéniában a koperi kikötőhöz vezető vasútvonal alternatív útvonalának építése, napjainkra pedig már látványos fázisába lépett: elkezdődött az alagút kifúrása. A kivitelezési munkálatokat irányító 2TDK vállalat szerint a beruházás fizikailag 2025-re készülhet el, a vonatok a rá következő éven vehetik használatba. A kikötő üzemeltetője úgy véli, a létesítmény csak úgy maradhat versenyképes, ha hatékony vasúti kapcsolattal rendelkezik, ennek érdekében vágtak bele a fejlesztésbe.

A Kopert Divačával összekötő, 27 kilométeres pálya nagy része alagutakban fog vezetni (képek forrása: Rail Freight)

A Koper és a Karszt-fennsíkon hegyek között megbúvó Divača közötti új pálya – a korszerű európai vasútvonalakhoz hasonlóan – százhatvan kilométer per órás sebességgel lesz használható, bár a tehervonatok belátható időn belül nem fognak ennyivel menni rajta. A szerelvényeknek jókora szintkülönbséget kell majd megmászni: a tengerszinten fekvő kikötőtől huszonhét kilométer alatt a 433 méteres tengerszint feletti magasságban található Divačáig kapaszkodnak majd fel. A vonal háromnegyede alagutakban fog vezetni.

A munkálatok jelenleg az alagutak létrehozására összpontosítanak, az első ezer métert már ki is fúrták a gépek. 2024-ig összesen 37 kilométernyi vonali és karbantartási alagutat kell kialakítani. A sínek és a villamosítás létrehozására az éven írnak ki közbeszerzést – számol be a Rail Freight.

A beruházás által jelentősen megnő a koperi kikötő vasúti szállítási kapacitása

Habár Szlovénia területe, és ezzel egybevágóan vasúti hálózata sem valami nagy kiterjedésű: 1209 kilométer hosszú, az ország határozottan fejleszti vasútját a szállítási kapacitások növelése érdekében. Tavaly őszre például az ország keleti részén, Zidani Mosttól Šentiljen át a szlovén–osztrák határig vezető vasútvonal 26,2 kilométeres szakaszát korszerűsítették, megszüntetve ezzel a Koper és Šentilj közötti szűk keresztmetszetet.

(Nyitóképünkön az egyik új alagút fúrási munkálata látható)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek