Ha akarnánk, vehetnénk korszerű buszokat EU-s pénzből

Kengyel Kristóf   ·   2011.09.28. 12:00
kiskép

Politikusok, a közlekedésért felelő miniszterek és sajnos a szakma képviselői is többször hangoztatták, hogy az Európai Unió nem ad támogatást autóbuszokra, csak a kötöttpályás közlekedést támogatja. Ezt sajnos az újságírók is rendre átveszik. Nemrég pedig épp Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója nyilatkozott hasonlót.

Természetesen a magyarázat is megvan. Valamilyen furcsa okból kifolyólag hazánkban nem igényelhető buszbeszerzésre támogatás. Sem a közlekedési operatív programban (Közop), sem a regionális operatív programban (ROP) nem nyílik lehetőség autóbuszok beszerzésére. Megkérdeztük a BKK-tól, hogy miért nincs benne ezekben a programokban az autóbusz-beszerzés.

Azt a választ kaptuk, hogy a Közop városi és elővárosi közlekedést támogató ötödik prioritása nem tesz lehetővé autóbusz-vásárlást, csak az elektromos közlekedés fejlesztését, annak viszont bármely válfaját: villamost, trolibuszt, metrót és elővárosi vasutat. A Közopot egy európai bizottsági határozat hagyta jóvá 2007-ben, amelyet egy hosszú alkufolyamat előzött meg.

Magyarország akkor azt az álláspontot képviselte, hogy a forrásokat a kötöttpályás ágazatokra akarja fordítani. Módosítani egy bizottsági határozat módosítással lehetne, de erre Magyarország nem nyújtott be eddig igényt. A kohéziós alap az azt szabályozó 1084/2006/EK tanácsi rendelet szerint a fenntartható és környezetbarát közlekedést támogatja. Ez a jogszabály az autóbuszt jelenleg valóban nem zárja ki a finanszírozásból, különösen akkor, ha valamilyen környezetbarát meghajtású járműről van szó. Járműbeszerzés finanszírozására a környezet és energia operatív programban (KEOP) lehetne mód, de a rendelkezésre álló forrásokat nagyrészt elköltötték már.

A lengyel beszerzések legnagyobb nyertese kétségkívül a Solaris<br>(fotó: Zajácz János)

A ROP lényegében bármely közösségi célra felhasználható, így a közlekedés csak egy kis szeletét jelenti, amelyből komoly volumenű járműbeszerzés finanszírozása nem lehetséges. A kisebb vidéki lengyel buszbeszerzések vélhetően az ottani regionális forrásokból származhattak. A magyarországi ROP-ok szintén nem támogatnak jelenleg járműbeszerzést, ez azonban ha támogatnák, sem jelentene megoldást: a Közép-Magyarországi régió ROP-forrásai mára lényegében elfogytak.

Amint az a BKK válaszában is olvasható, uniós források igenis vannak autóbuszokra. Számos példa mutatja Norvégiától Litvániáig, hogy van támogatás erre a célra. Az elmúlt években a lengyelek voltak a legaktívabbak ez ügyben. Mára több száz autóbuszt állítottak forgalomba ilyen módszerrel. A lengyeleknél különös hangsúlyt fektetnek erre, igen sok lefutott és jelenleg is futó uniós beszerzés olvasható a transinfo.pl oldalon. A lengyeleken kívül a cseh városok is szép számmal élnek ezzel a lehetőséggel.

Tévhit az is, hogy az EU-döntéshozók a beszerzéseknél elvárják, hogy valamely erős gazdasággal bíró országtól (főként a németektől) kell vásárolni a buszokat. Ezt a lengyel példa tökéletesen cáfolja, ugyanis a fentebb említett több száz példányos flotta kizárólag lengyelországi gyártóktól származik.

A minap írtuk, hogy a BKV buszait már tegnap késő lett volna lecserélni, Pécsett az utasok rozsdaboglyákon kénytelenek utazni, a hazai buszpark megújítása nem tűr halasztást. Arról a tényről nem is beszélve, hogy főként a fővárosban, nagymértékben hozzájárulhatna egy ilyen beszerzés a légszennyezettség csökkentéséhez. Autóbuszgyártóink lassan kivéreznek, miközben évek óta itt lehetne a megoldás ezekre a problémákra. Sokak szerint érthetetlen, hogy miért nem éltünk ezzel a lehetőséggel.

Mindezek függvényében Fellegi Tamás miniszter legutóbbi nyilatkozata kissé pikánssá teszi a dolgot. Ugyanis annak kapcsán, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nem támogatja a főváros villamos- és troli-járműbeszerzését, Fellegi azt írta levelében Tarlós Istvánnak, hogy „Ebből az összegből a tárcának nemcsak Budapest közlekedését kell támogatnia, hanem a MÁV és a GYSEV, sőt akár a Volán-társaságok és a helyi tömegközlekedési cégek fejlesztési igényeit is.” Tehát mégis van valamilyen mód uniós forrásból autóbuszokat vásárolni?

Kapcsolódó hírek

Közút Autóbuszközlekedés

Itt a bajai busz! De csak kártya van nálam... Nem gond!

iho/közút   ·   2023.01.27. 09:00

Pilot jelleggel elsőként a Budapest–Baja vonalon közlekedő egyes járatok fedélzetén lesz lehetőség bankkártyás jegy- és bérletvásárlásra a Volánbusznál. A közlekedési társaság január 30-ától február 26-áig tíz autóbuszon vizsgálja a kártyás fizetést lehetővé tevő fedélzeti eszközöket.