Hárman küzdenek még a BKK újbusz-tenderén
Az előminősítéses szakaszon versengő hat hazai cégből három maradt a BKV újbuszos szolgáltatói tenderén: a Color Tours Kft., az Orangeways City Kft., és a VT-Transman Kft. Renomé szempontjából nem mindegyik cég áll jól – írja az Index.
Az internetes lap emlékeztet rá, hogy a Color Tours tulajdonosi köre intézte a pécsi tömegközlekedés nagy port kavart buszprivatizációját, amelynek vezéralakját, Keczer Lászlót, aki akkor a pécsi közlekedési cég, a PK Zrt. vezérigazgatója volt, a Pécsi Törvényszék első fokon hét év szabadságvesztésre ítélte. Keczer László jelenleg is a Color Tours ügyvezetője.
Az Orangeways-szel is volt probléma az elmúlt évben: tavaly decemberben például leállt az autóbusz-közlekedés Dombóvár és Tamási térségében, mert a cég a Gemenc Volán alvállalkozójaként nem adott fizetést a buszvezetőknek. A buszosok helyi szakszervezetének elnöke szerint a társaság rendkívül alacsony színvonalú szolgáltatást nyújt, ami megkeseríti a térségben utazók mindennapjait. Hasonló történt két hónappal azelőtt Baján is. A fővárosban az Orangeways külön céggel az Orangeways City-vel pályázik.
A székesfehérvári VT-Transman Kft.-ről a lap szerint annyit lehet tudni, hogy nem meghatározó résztulajdonosa (közvetetten) az angliai Arriva közlekedési multicég. A társaság 1999 óta a BKV alvállalkozójaként is dolgozik. Itt is volt gond: tavaly nyáron a cég által üzemeltetett Volvo Localo típusú autóbuszból kanyarodás közben kiesett egy utas Gazdagrétnél.
Az Index információi szerint a három újbuszos tenderben érdekelt cég a napokban tartott prezentációt a BKK-nak, hogyan képzelik el a későbbi üzemeltetést. Mindegyik cég megnevezett egy preferált buszgyártót, amivel együttműködve szolgáltatna, a Color Tours például a német MAN-t.
Hazai szempontból elsősorban az érdekes, hogy magyar gyártó neve felmerülhet-e a szolgáltatók által kínált buszparkban. A Citadell buszcsaládot kifejlesztő győri Kravtex, amely cég egyébként a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) egyik favoritja is, olyan biztosra akart menni, hogy a szolgáltatói (üzemeltetői) tenderre is jelentkezett, ám egy formai hibán elbukott.
A BKK szigorú feltételeket szabott a pályázóknak: az általuk működtetett buszoknak meg kell felelni az EEV-normának (Enhanced Environmentally Friendly Vehicles, azaz fokozottan környezetkímélő járművek). Ez meghatározza, hogy például a több Volán-társaság alvállalkozója által futtatott kínai King Long buszok biztos nem bukkannak fel Budapesten, mert a kritériumokat nem tudják teljesíteni.
A másik magyar gyártó, ami a cikk szerint szóba jöhet, a szintén NGM-favorit kaposvári NABI. A cég amerikai piacra gyártott buszai több szempontból alkalmatlanok lennének Budapesten, de a NABI a lap információi szerint előrehaladott licencvásárlási tárgyalásokat folytat a német MAN-nal, az új buszt pedig a szintén NGM-kedvenc Rábával közösen gyártanák.
Az újbusz-tender tárgyalásai még zajlanak, a májusi eredményhirdetésig még sok minden történhet. A tenderen majd győztest nyilvánító BKK-nak információk szerint a versenyeztetés fontosabb, mint a pályázaton induló cégek renoméja. Mint egy tisztviselőjük fogalmazott: világos árversenyben, konkrét adatok alapján akarják eldönteni, ki, milyen típusú busszal, milyen kilométerdíjjal fog szolgáltatni Budapesten a következő években.
A BKV-nak 1365 darab busza van jelenleg, 500-at szinte azonnal ki kell vonni a forgalomból a kora vagy az állapota miatt.