Helyesírás, fizika, magatartás: elégtelen

Arnold Balázs   ·   2012.01.05. 10:30
kiskep_mento

Egy olvasónk hívta fel szerkesztőségünk figyelmét arra a videóra, melyet az év első napján töltöttek fel az egyik videomegosztóra. A felvételen az látható, ahogy egy gimnazista fiú az egyik miskolci villamos (és nem vilamos, ahogy az a címben szerepel) hátuljára kapaszkodva utazik. Ez már önmagában is veszélyes, de aztán barátja figyelmeztetése ellenére a gyerek leugrik a villamosról, és elterül a síneken.

A fizikaórákat valószínűleg nem látogatta túl sűrűn önjelölt kaszkadőrünk, hiszen a képeken is látszik, igen csúnyára sikerült a földet érés. Még az is kivehető a videón, hogy a szemből érkező autós is komoly fékezésre kényszerült. Azt csak remélni tudjuk, hogy senki sem sérült meg az autóban. Vajon amikor leugrott, belegondolt abba ez a fiú, hogy mi történik, ha csak egy picit is másképp ér földet, és egyenesen a szemből érkező autó alá esik? Vagy ha jön szemből egy villamos? Vagy ha a ruhája, táskája beleakad valamibe az ugráskor és a villamos magával rántja? Vagy ha egész egyszerűen csak rosszul esik? Bizonyára nem. Mentőt nem kellett hívni hozzá, de a szemüvege biztosan megbánta ezt a meggondolatlanságot, és minden bizonnyal a ruhái is megsínylették az aszfalttal való találkozást. Hogy a fiúnak milyen sérülései lettek, azt inkább nem szeretnénk megtippelni.

Legutóbb 2011 júliusában Budapesten történt hasonló, súlyos baleset. Akkor két tizenéves fiatal „tujázott”. A meggondolatlan gyerekek a Lehel téren kapaszkodtak fel a 14-es villamos hátsó ütközőjére, azonban egyikük a Lőportár utcánál leesett a járműről. Őt akkor súlyos koponyasérüléssel vitték kórházba a mentők. Biztosan nagyon kellemes és vagány dolog volt kórházban tölteni a nyári szünidőt.

Szóval ez nem játék. Elcsépeltnek hangzik, de igaz: a vasút veszélyes üzem! És igaz ez a nagyvasútra, a kisvasútra és a városi vasútra is. A vonat, a villamos nem játszótér. Legtöbbször az okoz balesetet, hogy a gyerekek felmásznak a felsővezeték tartóoszlopára, a vasúti kocsira vagy akár a mozdonyra, és ott áramütést szenvednek. A vasúti felsővezeték huszonöt kilovolt feszültséggel üzemel, a védőtávolsága száraz időben két méter. Nem is kell megérinteni ahhoz, hogy súlyos égési sérüléseket okozzon. A mozgó vonatról, villamosról leugrani is legalább ilyen veszélyes.

A régi időkben bevett szokás volt a tujázás<br>Forrás: villamosok.hu, Németh Zoltán Ádám gyűjteménye

A fenti videón a villamos körülbelül negyven kilométer per órás sebességgel halad, amikor a fiú leugrik róla. Egy vonat ennél lényegesen gyorsabban szokott menni, ráadásul a vágányok nincsenek leaszfaltozva, a zúzott kő, a síncsavarok és maga a sín is súlyos sérüléseket okozhat, nem beszélve a pálya menti oszlopokról. Ha valaki elaludt a vonaton, vagy bármi egyéb miatt elfelejtett leszállni, semmiképp se ugorjon le a vonatról, inkább menjen el a következő állomásig, vagy végső esetben húzza meg a vészféket. És ha már a veszélyeknél tartunk, említsük meg azt is, amikor az ember nem csinál semmi rendkívülit, csak sétál. A sínek mellett, vagy akár a pályán. Pedig ez is komoly veszélyforrás, még egyenes, belátható pályaszakaszokon is. A vasút veszélyes üzem! Civileknek, pláne gyerekeknek semmi keresnivalójuk üzemi területen, hiszen a vasút nem játszótér. A járművekre felmászni pedig különösen veszélyes. Minden évben vannak nyílt napok, említhető akár a békéscsabai parádé vagy a múzeumok éjszakája, amikor vasúti kocsik alá lehet bebújni, mozdonyokra lehet felmászni. Biztonságosan, felügyelettel, szakmai vezetéssel.

Azon túl, hogy a saját életével játszik valaki, ha baleset történik, a késések miatt a vonaton vagy villamoson utazó több száz embernek is gondot okoz, nem beszélve a jármű vezetőjéről.

Néhány komolyabb baleset az elmúlt évekből, a teljesség igénye nélkül:
2011 júliusában Balatonszéplaknál egy 18 éves lány ugrott ki a mozgó vonatból, sajnos ő is belehalt sérüléseibe.
2011 júniusában Háros állomáson az egyik tartálykocsit nézte mászókának egy 17 éves fiú, őt hónapokig az intenzív osztályon kezelték.
2011 májusában egy 14 éves szolnoki fiú mászott fel egy vasúti kocsi tetejére, őt életveszélyes sérülésekkel vitték kórházba.
2010 decemberében a Nyugati pályaudvaron mászott fel egy mozdony tetejére egy 16 éves fiú, ő a kórházban belehalt sérüléseibe.
2010 januárjában Kaposvár közelében egy 55 éves nő gyalogolt a vágányon, az érkező vonat halálra gázolta.
2009 márciusában egy a síneken sétáló 64 éves férfit gázolt halálra a vonat Makónál.
2006 decemberében két fiatal, 15, illetve 16 éves lány szállt fel egy Szobra tartó szerelvényvonatra. Amikor a vonat nem állt meg a váci állomáson, a lányok leugrottak a haladó szerelvényről. Egyikük a szemből érkező Bz motorvonat alá esett, a másikuk egy pálya melletti oszlopnak vágódott. Egyikük a helyszínen életét vesztette, másikukat súlyos, életveszélyes sérülésekkel vitték kórházba.
2006 márciusában egy 15 éves lány mászott fel egy vasúti kocsira Fertőszentmiklóson. Ő is súlyos égési sérüléseket szenvedett.

Kapcsolódó hírek