Hol a legjobb vonatozni Európában? És hol a legkevésbé kellemes? Negyedik, bónusz rész
Néhány említésre különösen érdemes ország, szolgáltatás, menetrendek és az utazások megtervezése.
Az európai utazók szeretnek vonattal utazni. Egy InterRail-utazás például olyan átmeneti rítus, mely az ember emlékezetében marad. A Csalagúton átkelő Eurostar pedig az évezredfordulón születettek számára olyan, mint amilyenek a kikötőket elérő személyvonatok voltak az X-generációnak: kapu egy egész kontinenshez. Az általában hatalmas, gyakran palotaszerű európai vasútállomások történelemről és romantikáról mesélnek, és számos klasszikus film, regény és zenemű helyszínei.
A Telegraph hat szempontot (vasútvonalak hossza az ország területéhez képest, éjszakai vonatok, szép állomások, pontosság/átlagos késések, jegyár, táj látványossága) figyelembe véve állította sorrendbe a tizenöt legnagyobb európai ország vasútjait: nulla pontot a legrosszabb szolgáltatás, tíz pontot pedig a legjobb kapta.
Cikksorozatunk
- első részében a legrosszabb vasúti élménnyel szolgáló országokat soroltuk fel,
- második írásunkban a középmezőnyről számoltunk be,
- a harmadik a legjobb öt országgal foglalkozott,
jelen írás pedig az említésre érdemes és érdemtelen kategóriát, valamint a menetrendeket öleli fel, továbbá az utazások megtervezéséhez ad tanácsokat.
Habár Svájcnak minden oka megvolna arra, hogy a legjobbak között szerepeljen – sőt, a legjobb legyen! –, azért nem került fel a listára, mivel nem tartozik Európa tizenöt legnagyobb országa közé. Az Alpok szívében fekvő ország gazdag olyan fotogén útvonalakban, melyek nosztalgia, hegyi és fogaskerekű vasutakból állnak, mint például a Jungfrau csúcsának közelébe, 3454 méteres tengerszint feletti magasságba felkapaszkodó, 9,3 kilométer hosszú, látványos Jungfraubahn.
Újabb kedvelhető vonatozás kínál Svájcban a Zermatt és a graubündeni Sankt Moritz között 291 kilométeren kanyargó Glacier Express, ami a nevével ellentétben közel sem expresszvonati tempót diktál – a hegyek, völgyek és szerpentinek látványa viszont annál inkább magával ragadó. A vonatokat a magánszolgáltatókból álló BVZ Holding üzemelteti, az egy útra szóló jegy cirka 60 ezer forintba kerül.
A hagyományos vonatok, vagyis a svájci szövetségi vasút SBB járatai óramű-pontosságukról ismertek: a tüchtig országban egy vonat akkor számít pontosnak, ha maximum háromperces késéssel érkezik. A Consumer Choice Center 2023-as állomási rangsorát a zürichi állomás vezeti; a kutatás olyan pontokat figyelt, mint például a jegypénztár nyitvatartási ideje, az ügyfélszolgálat, a mozgólépcsők, valamint az élelmiszerboltok és az egyéb üzletek.
A vasutak gyakran a kőkemény politikai valóságot képviselik. Szerbia növekvő elszigeteltségét tükrözi, hogy kvázi lekerült az európai vasúti térképről. A Belgrád és a horvát főváros Zágráb közötti járatokat a pandémia során állították le – és azóta sem indították újra. Budapest felé a Budapest–Belgrád összeköttetés teljes átépítése okán szűntek meg a közvetlen vonatok, melyek legkorábban is csak 2025-ben térhetnek vissza – az ország jelenleg leginkább azzal tűnik ki közlekedésileg, hogy Oroszországba továbbra is kínál repülőjáratokat.
Belgrád régi főpályaudvara, ami egykor az Orient Expressz egyik fontos állomásának számított, 2018-ban bezárt – az új központi állomás pedig már úgy mutat, mintha csak egy bútorboltból, lapra szerelten elhozva rakták volna össze.
Egy olyan vonat azért még maradt, ami híresen szép tájakon halad: a fővárosból a montenegrói Podgoricába és Barba tartó járat – ami viszont az év nagy részében mindkét irányban éjszaka közlekedik.
A listán korábban említett weboldalakhoz hasonlóan a német Deutsche Bahn (DB) honlapja is tökéletes a szolgáltatások kereséséhez, szinte bármilyen úthoz ad javaslatot. A Telegraphnál például az észak-angliai Whitby és Kolozsvár közötti eljutási lehetőségekre kerestek rá, melyre a rendszer 42 órányi vonatozást kínált fel, hét átszállással – jegyárat viszont ne is várjuk ilyen útvonalhoz.
Ha InterRail bérlettel utazgatna vagy csak egy kellemes vonatozást tervez, az utazás megtervezését megegyszerűsítheti, ha ide kattintva megvásárolja és letölti az Európai Vasúti Menetrendet; sőt akár a megfelelő oldalakat ki is nyomtathatja, így könnyebben előkereshetőek a járatok információi – a dokumentum a lehetőségek és felfedezések tárháza. A véletlen és a hirtelen döntéshoztal mindig fokozza az utazás élményét.
Egy másik hasznos weboldal az utazások tervezéséhez az angol nyelvű seat61.com; az oldalt készítő Mark Smith sok tanáccsal szolgál mind az Egyesült Királyságbeli, mind pedig az európai vonatutakhoz.
De a raileurope.com-on is vásárolhat vonatjegyet az Egyesült Királyságból európai állomásokra tartó közvetlen vonatokra, sőt továbbutazáshoz is. A Telegraphnak például az angliai Clitheroe-tól Boltonon át Zágrábig 616,8 fontért (körülbelül 270 ezer forintért) ajánlott néhány nappal későbbi, hat átszállást magába foglaló utazáshoz vonatjegyet az oldal – viszont jóval előre foglalva már csak 219,5 fontba (közel 100 ezer forintba) kerülne.
(Nyitóképünkön a Jungfrau lábához felkapaszkodó, fogaskerekű Jungfraubahn Svájcban. Kép forrása: Wikipedia)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!