Íme, az új menetrend Szlovákiában

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2020.12.11. 12:00
A Felső-Garam vidékén feszít a szlovák Búvár

Új motorvonatok, egységes elnevezésű gyorsvonatok, menetidőcsökkenés és magyar nyelvű utastájékoztatás – lássuk a szlovák menetrendi újdonságokat!

A legjelentősebb változás az új menetrendben Szlovákiában kétség kívül a Pozsony és Révkomárom közötti vasútvonalon történő szolgáltatóváltás december 13-ától. A RegioJet cseh magánvasút után újra a szlovák személyszállító vasúttársaság, a ZSSK veszi át a stafétát, bár nem egyedül, hanem az osztrák ÖBB vasúttársasággal együtt. Információink szerint az átadás-átvételi folyamat problémamentes, az új szolgáltató fel van készülve a vasárnapi startra. Ezzel a szolgáltatóváltással Szlovákiában a regionális vasúti közlekedés kizárólagos szolgáltatója a ZSSK lesz. Magánvasút már csak távolsági járatokat üzemeltet az országban.

A ZSSK a legnagyobb újításként a Pozsony és Zsolna közötti három perces menetidőcsökkenést említi. Ez az új nyomvonalon megépült Puhó és Zsolna közötti szakasz egy részének köszönhető. Az új szakasz egyben le is rövidítette a Pozsony és Zsolna közti távolságot 203 kilométerről 201 kilométerre. Így aztán, kapaszkodjunk meg, nyolc centtel (28 forint) lesz olcsóbb a menetjegy (9,30 euró). Jelentős szolgáltatásjavulás várható a Magas-Tátrában is, ahol várhatóan februárban befejeződik a Fogaskerekű Vasút felújítása Csorba és Csorbató állomások között, új szerelvények érkeznek a felújított pályára. A zsolnai és trencséni régióban fokozatosan helyezik majd üzembe a Pantereket, azaz a 660-as és 661-es sorozatú egyszintes villamos motorvonatokat, ami ugyancsak jelentős mértékben növeli az utazási komfortot.

A ZSSK új Pantere már utasokat is szállít

A ZSSK hosszú évek után véget vet a vonatok elnevezéseinek bérbeadásának, vasárnaptól nemcsak, hogy visszatérnek a tradicionális, inkább földrajzi meghatározásokhoz, de egységesítik is az ugyanazon a szakaszon közlekedő vonatok neveit is. Így lesz például minden Pozsony és Kassa között Zsolnán át közlekedő gyorsvonat neve Tatran, a Besztercebányáról, Zólyomon és Zsolnán át Ostravára közlekedő vonatok neve Fatran (ember legyen a talpán, aki Zsolnán száll át a Tatranról a Fatrára, vagy éppen fordítva), a Pozsony és Zsolna között közlekedő gyorsvonatok neve Považan lesz, a Pozsony és Kassa között Zólyomon át közlekedő gyorsvonatok neve pedig Gemeran. A Pozsony és Besztercebánya között közlekedő gyorsvonatok neve Urpín lesz, a Kassa és Munkács között közlekedő gyorsvonatok neve pedig Zakarpatia lesz. Kivételek azért maradnak, az éjszakai járatok esetében - itt a régi név is marad, az északi vonalon közlekedő járat neve Tatran Zemplín, a déli vonalon közlekedő járatnak pedig Gemeran Poľana lesz.

A nemzetközi utazás terén a legnagyobb újdonság a nyári szezonban közlekedő közvetlen éjszakai járat Pozsony és a dalmáciai Split között, autószállítási lehetőséggel, ami hetente kétszer fog közlekedni 2021. június 18. és szeptember 10. között. Ezen kívül Pozsony és Mürzzuschlag között is lesz közvetlen kapcsolat, amely közkedvelt téli és nyári üdülőközpontnak számít Ausztriában. A szlovák menetrendben a Kassa és Budapest között még továbbra is csak napi két IC/EC járat van feltüntetve, reggeli és esti vonatpárral. A MÁV-Start által hirdetett kétórás ütemnek egyelőre semmi nyoma.       

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Kiemelt ajánlatok

Knorr-Bremse fékrendszerek a világ körül – 5. rész: Kötöttpályán Magyarországon I.

iho/vasút   ·   2022.05.14. 09:00

Sorozatunkban előző részeiben azt mutattuk be, hogy a Knorr-Bremse Budapest piacvezető vasúti fékgyártó vállalatként a világ mely távoli országaiba szállít fékrendszereket vonatok, metrók és villamosok számára. Képzeletben jártunk Afrikában, Ázsiában és a távoli Ausztráliában is. Számunkra a legérdekesebbek mégis azok a szerelvények, amelyekkel itthon találkozhatunk nap mint nap, amelyekben Budapesten tervezett és gyártott fékberendezések, fékvezérlő rendszerek és levegőellátó egységek gondoskodnak a biztonságos fékezésről.