Itt az iWagon: digitális innovációkkal ellátott teherkocsit tesztelnek a britek

iho/vasút   ·   2023.10.16. 15:00
iwagon_vtg

Az október elején megkezdett tesztek a VTG Rail UK lízingcég és a Knorr-Bremse Rail Systems együttműködésében zajlanak.

A partnerek által bemutatott jármű nem csak egy olyan teherkocsi, ami előtt egy mozdony dolgozik: az iWagont a biztonság, a működési hatékonyság és a rendelkezésre állás növelése érdekében egy halom digitális technológiával látták el, a VTG Connect rendszerével összekapcsolódva pedig kapuként szolgál majd a jövőbeli technológiákhoz.

A VTG szerint az Egyesült Királyságban bemutatott, kezdeti fázisban járó teherkocsit tizenkét digitális innovációval szerelték fel. A projekt első szakaszában egy kilenc kocsiból álló, az aggregátum-specialista Tarmac által forgalomba állított próbaszerelvényt használnak.

A lízingcég reményei szerint szinte csak a legfontosabb biztonsági funkciók érvényességét kell majd tesztelniük: a tengelyblokkolást érzékelő és a keréklaposodást megelőző rendszerek megfelelő működését kell bizonyítani – mindkét probléma gyakori jelenség és néha súlyos következményekhez, például kisikláshoz vezethet. A szabadalmaztatott keréklaposodás-megelőző rendszer figyeli a kerekek megcsúszását és a fékek állapotát, a tengelyekre szerelt generátorok pedig ezen rendszerekhez, valamint az olyan jövőbeli digitális innovációkhoz, mint például a valósidejű karbantartás- és hőmérséklet-figyelés, szolgáltat elektromos energiát.

A négyhónapos tesztidőszak során a kocsik a Tarmac délkelet-skóciai Dunbar és az északkelet-angliai Seaham közötti, naponta oda-vissza fordájában közlekednek, útközben sokféle körülménynek kitéve, többek között emelt sebességgel is haladnak a keleti parti fővonalon (East Coast Main Line, ECML).

Az első próbák adatai várhatóan 2024 januárjában állnak majd rendelkezésre. Az első ötven sorozatgyártású kocsi ezt követően, az év második negyedévében állhat forgalomba.

Az iWagonok a tengelygenerátorok által jutnak energiához és alacsony tapadású körülmények között is képesek kezelni a kerekek megcsúszását – a megoldás a modern autók blokkolásgátló rendszeréhez (ABS) hasonló. A kocsik keréklaposodás-megelőző rendszere miközben számos biztonsági és karbantartási problémát megelőz, a mozdonyvezetővel és a bázissal is valós időben kommunikál. A Bluetooth-kapcsolódás pedig menet közben javítja a kocsi állapotfelmérését.

A Tarmac a vasúti árufuvarozás egyik legnagyobb felhasználója az Egyesült Királyságban. A vállalat szerint a vasúti ágazat digitalizációja jelentős teljesítmény- és biztonsági előnyökkel jár majd, ezért az ilyen tesztek, mint amit a VTG-vel és a Knorr-Bremsével együtt végeznek, létfontosságúak a vasúti árufuvarozás folyamatos növekedéséhez.

A Knorr-Bremse Rail Systems UK-nél úgy vélik, a VTG-vel való együttműködés a technológiai beavatkozások új szintjét nyithatja meg a vasúti árufuvarozási iparág előtt. A társaság küldetésének érzi, hogy egyesítse mechatronikai szakértelmét és digitális felügyeleti képességét. A Knorr-Bremse szabadalmaztatott keréklaposodás-megelőző technológiája növeli a kerekek élettartamát és csökkenti az esetleges mély keréklaposodásokat, melyek a pálya rongálódásához vagy legrosszabb esetben akár a jármű kisiklásához is vezethetnek. A digitális felügyeleti képesség fontos betekintést tesz lehetővé, mely által az ügyfelek hatékony működést és karbantartást érhetnek el, ezen felül szélesebb körű iparági előnyökhöz is juthatnak – jelenti a Rail Tech.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: VTG UK / railtech.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.