Jöhet a csehszlovák cargo?

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.01.24. 11:30
kontener00

Nehéz időket élnek a cseh és a szlovák vasutak teherszállítási vállalatai, a ČD Cargo és a ZSSK Cargo Slovakia. Az erős európai konkurencia miatt mindinkább olyan érvek kezdenek érvényesülni, amelyek a két különálló cég egyesítése felé irányulnak. Nemcsak egyes vasúti és közlekedésügyi szakemberek javasolják a közös vállalatba való tömörülést, hanem a cseh és a szlovák kormányfők is pozitívan állnak a dologhoz. Így már sokkal reálisabbnak tűnik a fúzió megvalósulása. A helyzet viszont ennél sokkal összetettebb.

A ČD Cargo tehervonata egy 130-as sorozatú mozdonnyal<br>(fotó: ČD Cargo)

A cseh és a szlovák teherszállítási vállalat egyesítésére már a múltban is voltak próbálkozások. Ezek közül a legtovább 2008-ban jutottak el – akkor már úgy látszott, újra lesz „ČSD Cargo” –, aztán mégsem ütötték nyélbe az üzletet. 2012-ben újra visszakerült a napirendre az egyesülés gondolata. Az első felvonás a múlt év végén, a decemberi közös cseh–szlovák kormányülésen zajlott. A második felvonást a cseh és szlovák televízió élőben közvetítette. 2013. január 1-jén ugyanis Petr Nečas cseh, és Robert Fico szlovák miniszterelnök közösen adott interjút a ČT24 hírtévé műsorában a két ország szétválásának huszadik évfordulója alkalmából. Értékelésükben szóba került a két veszteséges állami kézen lévő vasúti teherszállítási üzletág további sorsa is. „A cseh és a szlovák kormányfő egyik jövőbeni fő célja a szoros együttműködés a két teherszállító cég esetleges összevonása terén. Nincs kizárva, hogy hamarosan sor kerül a ČD Cargo és a ZSSK Cargo Slovakia fúziójára” – derül ki a cseh televízió összegző híréből.

A ČD Cargo konténervonata a prágai havazásban<br>(a szerző felvétele)

Az, hogy a cseh és a szlovák cargónak pénzügyi gondjai vannak, nehézkesen döcög a szekér, régóta ismert tény. Mégis a cseh cargo van jobb kondícióban, mint szlovák öccse. Ez persze összefügg a kedvezőbb földrajzi, technológiai, infrastruktúrabeli és nem utolsósorban maga Csehország gazdasági helyzetével.

Az utóbbi időben Petr Žaluda, a České dráhy vezérigazgatója nyíltan beszél egy állami vasúti holding kialakításáról. Amióta ő a ČD Cargo ügyvezető igazgatója is, mindinkább úgy tűnik, hogy a Cseh Vasutak tényleg a holding felé araszol. (Az előző ČD Cargo-vezér lemondott 2012 októberében, mikor kiderült, rosszabb eredményekkel zárja a cég az évet, mint várták.) A holdingot viszont a közlekedésügyi minisztériumnak kell jóváhagynia, tehát ez még kérdéses. Tény viszont, hogy a ČD Cargo középtávú tervei között szó sincs valamiféle külföldi expanzióról, szlovákokkal való újraegyesülésről.

ČD Cargo logója egy 230-as sorozatú laminátkán<br>(fotó: ČD Cargo)

Ugyanez a helyzet a szlovák oldalon is, ahol inkább megfelelő stratégiai partnert keresnek, s ezzel valamiféle gyógyírt a rossz eredményekre, minthogy privatizálásról vagy egyesítésről gondolkodnának. A szlovák közlekedésügyi tárca vezetője, Ján Počiatek is inkább a három vasúti cég (ŽSR: infrastruktúra, ZSSK: személyszállítás, ZSSK Cargo: teherszállítás) összehangolt, egymást kiegészítő együttműködésére (holding?) törekszik. Úgy látszik tehát, hogy csak kormányfői szinten látják a kristálygömbben a közös cseh–szlovák cargót, alacsonyabb szinteken már nem. Lehet, hogy csak egy politikai fantasy-sorozat következő epizódját láttuk – folytatása következik…  

Kapcsolódó hírek