Jönnek a dualista sínpárducok

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2021.01.31. 15:00
RegioPanter_ilustracni_foto_CD

Tizenkét villamos motorvonatot csaknem négymilliárd forintért alakítanak át kétáramneműre. 

A Cseh Vasutak egy újabb hazaadás keretén belül kétáramneművé alakíttatja tizenkét 440-es sorozatú RegioPanter villamos motorvonatát. A vasúttársaság azzal indokolja a szerelvények átalakítását, hogy a jövőben az egész országban szeretnék egységesíteni a használandó áramrendszert a vasúthálózaton. Csehországban ugyanis két különböző áramrendszert használnak, a 3000 V egyenáramút, valamint a 25 kilovoltosat. A vasúti infrastruktúra-kezelőség a hatékonyság növelése érdekében hosszú távon arra törekszik, hogy a váltakozó árammal táplált, 25 kilovoltos áramrendszert használják.

Csehországban, sőt az egykori Csehszlovákiában ha húznánk egy képzeletbeli átlót a legnyugatibb és legkeletibb csücsök között, akkor az ország északi felén egyenáramú, háromezer voltos áramrendszert alkalmaznak, a déli felén pedig váltakozó áramú, 25 kilovoltos 50 herzes áramnemet használnak. Ezt a helyzetet szeretnék a jövőben korrigálni, úgy, hogy egységesítenék az áramrendszert. Ezt a célt szolgálja a mostani versenypályázati kiírás is, amely az egyelőre csak egyenáramú RegioPanterek átalakítására irányul. 

Csehországban és Szlovákiában alkalmazott áramrendszerek

A Cseh Vasutak tizenkét 440-es sorozatú motorvonat 640-es sorozatúvá átalakításáról döntött. Az első kétáramneműre átépített RegioPanterek Északnyugat-Csehországban állnak forgalomba, Kadaň-Prunéřov és Kadaň állomások között, azon a szakaszon, amit legutóbb villamosítottak a csehek, és már a 25 kilovoltos áramnemet alkalmazva. A tizenkét 440-es sorozatú RegioPantert 2022 végéig alakítják át kétáramnemű motorvonattá. Az átalakítás főleg az elektromos berendezéseket és a fékrendszer beállításait érinti, a vonatok így mindkét áramnem alatt tudnak közlekedni. A Škoda Transportation leányvállalata, a šumperki Pars Nova végzi az átalakítást, 286,8 millió koronáért (3,9 milliárd forint). Európai Uniós támogatási forrásból a 120 millió koronát (1,6 milliárd forint) tudnak fedezni.

A tizenkét 440-es sorozatú RegioPanter most az északnyugat-csehországi régióban szolgál Děčín–Ústí nad Labem–Kadaň–Prunéřov (7 egység), valamint a közép-csehországi Pardubice–Jaroměř (5 egység) vasútvonalon. A szerelvényeket 2012 és 2014 között gyártotta a Škoda Transportation. Az átépítés előtt álló villamos motorvonatok háromrészesek, 79 méter hosszúak, 160 kilométer/órával képesek közlekedni, 241 utas fér el bennük, 2040 kilowatt teljesítményűek.

Csehországban nem csupán a személyszállító vasúttársaság, de a ČD Cargo is kétáramneműsíti fokozatosan a gördülőállományát, így a 163-as sorozatú Pershingeket 363-asokká alakítják.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Közút Infrastruktúra

Újra van győztese az észak-erdélyi autópálya építésének, talán most már elkészül a hiányzó tizenhat kilométer Aranyosgyéresnél

MTI/iho   ·   2022.08.09. 17:20

Az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak a konzorciumát hirdette ki győztesnek a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának a megépítésére kiírt pályázaton.