Jóváhagyta a német egyeskocsi-támogatási rendszert az Európai Bizottság

iho/vasút   ·   2024.05.23. 12:00
Tehervonat-Fürthnél

A döntés értelmében a német kormány összesen 1,7 milliárd eurót különíthet el 2029-ig. A lépés célja a magas költségű egyeskocsi-forgalmat bonyolító vasúti árufuvarozók támogatása, elősegítve az ágazat versenyképességének és a vasút környezeti teljesítményének megőrzését.

A következő öt évben közvetlenül odaítélt támogatások maximális éves kerete 320 millió euró (120 milliárd forint).

A rendszer célja, hogy fedezze az egyeskocsi-forgalom magas üzemeltetési költségeinek egy részét: az egyeskocsi-fuvarozás során a különböző megrendelők egy vagy több teherkocsiját állítják össze egy szerelvénnyé. A támogatás a csoportos kocsimozgásokra is érvényes, melynél a legfeljebb tizenöt kocsiból álló blokkvonatok az indulóállomástól a célállomásig, legfeljebb háromszáz kilométeres távon megtartják összeállításukat.

Az Európai Bizottság úgy véli, mindkét ilyen szállítmányozási típus a gazdasági életképességért küzd: az egyeskocsi-rakományok a kocsik rendezésének összetett és többlépcsős jellege okán jár magas költségekkel, míg a rövid blokkvonatok az alacsonyabb kocsiszámuk és a rövid megtett távolság miatt nem profitálnak a méretgazdaságosságból.

A Bizottság az Európai Unió állami támogatási szabályai alapján megállapította, hogy a támogatás környezeti és közlekedési szempontból is előnyös, mivel támogatja a közúti közlekedésnél kevésbé szennyező vasúti árufuvarozási szolgáltatásokat, miközben csökkenti a közutak zsúfoltságát. Az uniós intézmény szerint a rendszer szükséges és megfelelő a közúti árufuvarozásról a magas működési költségekkel járó vasútira történő átállás, az EU céljaként kitűzött úgynevezett modális váltás eléréséhez. A program emellett arányos és a szükséges minimumra korlátozódik, mivel a támogatás nem éri el az Európai Bizottság vasúti vállalkozásoknak nyújtott állami támogatásokról szóló 2008-as iránymutatásában meghatározott maximális küszöbértéket.

A támogatás a vasúti árufuvarozásnak a közútihoz képest fennálló versenyhátrányainak csökkentésére korlátozódik. A Bizottság ezért arra a következtetésre jutott, hogy a német támogatási rendszernek nem lesz indokolatlan negatív hatása az Unión belüli versenyre és kereskedelemre.

Az Európai Bizottság versenypolitikáért felelős ügyvezető alelnöke, Margrethe Vestager elmondta: az 1,7 milliárd eurós támogatási rendszer lehetővé fogja tenni Németországnak a közúti szállításhoz képest környezetbarátabb vasúti árufuvarozás fontos szegmenseinek támogatását. Ezen felül segíti az országot az európai Zöld megállapodás céljainak elérésében, miközben a szállítmányozók javára csökkenti az azok növekvő költségeiből adódó terheket – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek