Kalauz nélkül, egyre több elővárosi vonaton

iho/vasút   ·   2024.08.28. 12:00
s76_kn

A MÁV-Start ősszel jó néhány elővárosi járatra kiterjeszti az esztergomi vonal S76-os viszonylatán áprilisban tesztjelleggel bevezetett, jegyvizsgáló nélküli szolgáltatást.

A vasúttársaság a 2023/2024-es országos vasúti menetrend szeptember 2-ától érvényes harmadik módosításában tette közzé: ősszel több fázisban, több elővárosi vonal számos járatán bevezeti a kalauz nélküli („KN”) közlekedést (a menetrendet ide kattintva lehet letölteni!).

A „KN” azonban nem azt jelenti, hogy ezekre a járatokra nem kell érvényes jegy vagy igazolvány, mert a jegyvizsgálók nem ellenőrzik azokat! Mindössze annyit tesz, hogy a hagyományos vonatkísérői feladatokat nem kell ellátniuk, helyettük azokat a mozdonyvezető és/vagy az állomások személyzete teljesíti. A mozdonyvezetők feladatköre is bővül, az eddigi feladataikon kívül:

  • tájékoztatják az utasokat a tudnivalókról akkor, amikor automatikus információközlésre nincs mód valamilyen rendkívüli helyzet vagy forgalmi okból történő megállás során;
  • indulás előtt ellenőrzik az utasok biztonságos fel- és leszállását;
  • a fogyatékossággal élő vagy mozgásukban korlátozott utasok be- vagy leszállítását segítik a kerekesszék-emelő berendezéssel;
  • ellenőrzik a biztonságos közlekedés egyes feltételeit, többek között átnézik a megfelelő ajtóműködést vagy az utasteret, és az egyes utazási komforttényezőket, például a beltéri hőmérsékletet.

A kalauz nélküli vonatokra csak érvényes menetjegy, bérlet vagy más utazási jogosultsággal szabad felszállni! A MÁV-csoporttól származó információk alapján az utasok több mint fele már most is online veszi meg a jegyét, továbbá az érintett vonatok minden megállási helyén elérhető jegyautomata vagy jegypénztár.

A lépéssel a jegyvizsgálók bevetése leegyszerűsödik: nem szükséges vizsgázniuk forgalomból, csak a díjszabási ismereteket kell elsajátítaniuk, továbbá alapvető munka- és balesetvédelmi képzésen kell átesniük. Ezáltal rugalmasabban lehet majd őket irányítani az egyes járatok között. A korszerű Stadler Flirt és Kiss motorvonatokat alapvetően kalauz nélküli üzemre tervezték, a menesztést végző személyzet igazi hungarikum ezeknél, ráadásul a 117-es (Bzmot) sorozatú motorkocsiknál is alkalmazható a rendszer, sőt, a MÁV-csoporton belül több vonalon már évtizedek óta működik ez a szisztéma.

Az intézkedést első körben, szeptember 16-ától alkalmazzák:

  • az 1-es vonalon a 4810, 4848, 4829, 4817, 4827, 4837-es Budapest-Déli–Komárom S10-es és G10-es személyvonatokon, a 4437-es tatabányai S10-es személyen, valamint az 1989, 1935, 1945 és 1943 számú, Győr–Budapest-Déli viszonylatú Rába Interrégiókon;
  • a 2-es vonalon pedig szinte az összes S72-es (Budapest-Nyugati–Esztergom személy) és Z72-es (Nyugati–Esztergom zónázó) járat – kivéve a 2062, 2014, 2029, 2043, 2063 és a 2171 számú vonatokat – fog kalauz nélkül közlekedni.
  • A Rákos–Pilisvörösvár S76-os személyvonatokon április 7-én vezették be a rendszert, ami értesüléseink szerint mindössze néhány hétig tartott: a járatokon azóta ugyanúgy utazik jegyvizsgáló is, feladatkörét betöltve.

A második fázis két héttel később, szeptember 30-ával indul, a 30a, a 40-es és a 42-es vonalakat bevonva:

  • a 30a-n az összes G43-as (Kőbánya-Kispest–Székesfehérvár gyorsított), G44-es (Budapest-Déli–Székesfehérvár) és S36-os (Kőbánya-Kispest–Martonvásár személy) vonat (kivéve: 3810, 3598, 3827), valamint a Z30-as Déli–Fehérvár zónázók és a martonvásári S30-as „kirohanósok” közül a 4610, 4520, 3860, 4622, 4632, 4642, 4614, 4624, 4634, 4644, 4618, 4628, 4197, 4637, 4647, 4615, 4625, 4635, 4645, 4613, 4621, 4631 és a 4541 számú vonatokon vezetik be a szolgáltatást;
  • a 40-esen csak a 4137-es Pusztaszabolcs–Budapest-Déli járat,
  • a 42-esen pedig a 4220, 4244, 4226, 4229 és a 4227 számú Budapest-Déli–Dunaújváros vonatok járhatnak jegyvizsgáló nélkül.

A harmadik ütem október 14-ével kezdődik, ekkor a 80a, a 100a és a 120a elővárosi vonalak kapcsolódnak be:

  • a 80a-n az összes gödöllői S80-as, valamint a 3030, 3019, 3029-es hatvani és a 3169, 3179, 3189 számú isaszegi helyi vonatok érintettek;
  • a 100a-n a monori S50-es „kirohanósokon”, a 2852-es és 2847-es ceglédi Z50-es zónázókon, továbbá a 2619-es és a 2629-es szolnoki S50-es vonatokon lép életbe a rendelkezés;
  • a 120a-n a sülysápi S60-as helyi vonatok, valamint a 3610, 3612, 3620, 3640, 3618, 3629, 3639, 3649, 3669, 3617, 3637 számú nagykátai S60-as elővárosi vonatok válnak kalauz nélkülivé.

(Nyitóképünkön egy S76-os járat, amin elsőnek, tesztjelleggel vezették be a kalauz nélküli üzemet)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek