Kész az első cseh railjet

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.02.13. 20:30

A telenovellába illő epizódok után végre van eredmény a cseh railjet-ügyben: elkészült az első ČD-egyenruhás szerelvény.

A tervek szerint halad a cseh railjet-szerelvények gyártása és próbafutása Ausztriában. Az első Siemens-gyöngyszem a cseh pályákra valószínűleg április végén, május elején érkezik meg. A mostani próbafutásokkal ellentétben azonban lassítania kell, hiszen 230 kilométer per óra helyett „csak” 160 kilométer per órás maximális sebességgel haladhat majd – s ezt sem az egész szakaszon.

Railjet cseh színekben<br>(fotók: ZelPage Facebook)

A cseh utasok a railjet-komfortot leghamarabb június közepétől élvezhetik. Ekkor van Csehországban a tervezett menetrend-módosítás, akkortól vetik be a Jetiket fokozatosan a Prága–Bécs vonalon. Az év végén aztán, a vasutas újév napjától teljesen lefedik a Prága–Bécs–Graz vonalat railjetekkel. Ez azt jelenti, hogy havonta egy cseh railjet-szerelvénynek kell érkeznie Prágába, merthogy hét szerelvényt vettek. A Siemens Bécs melletti gyárában jelenleg négy cseh Jeti van különböző készültségi fázisban, ebből egy már teljesen kész. A decemberi menetrendváltástól napi nyolc pár ingázik majd a cseh főváros, Bécs és Graz között oda-vissza.

Az első osztályú szakasz

Az eddig használt cseh EC-kocsikat lehetőség szerint átvezénylik a belföldi gyorsvonatokra. Legtöbbször a Prága–Ústí nad Labem–Cheb és a Prága–České Budějovice vonalat emlegetik legesélyesebbnek. A railjetek vásárlását még az előző vezérigazgató, Petr Žaluda érte el. Az eredeti terveivel ellentétben azonban hosszas huzavona után végül is tizenöt szerelvény helyett csak hét hétkocsis szerelvény maradt a vasúttársaság anyagi helyzete, valamint az új vezetőség adósságstop politikája miatt. A Cseh Vasutak 2,7 milliárd koronát (több mint 30 milliárd forint) fizetnek a hét railjetért.

A bisztrókocsi

Izgalmas volt az ausztriai Siemens-gyár látogatás, mert a Smetana EC már Prágából negyvenöt perc késéssel indult, Pardubicén ezt hetven percre nyújtotta az egyik kocsi műszaki problémája miatt, s végül a morva fővárosban, Brnóban egy másik szerelvénybe kellett átszállni a ČD és a Siemens képviselőinek. Mi sem bizonyítja jobban, igenis szükség van az új vonatokra Csehországban is.

Pendolino-Railjet találkozó Prágában<br>(fotó: a szerző)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

A hatodik emeletes railjet is próbázott

iho/vasút   ·   2025.06.21. 12:00

A svájci St. Margarethen és a voralbergi Wolfurt között futott póbaköröket az ÖBB hatodik, harmadik generációs railjet szerelvénye. Ha már arra jártunk, lefotóztuk a motorvonat pihenőjét – a jármű bárcájával (lauffähigkeitsbescheinigung) egyetemben…

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

Szombattól július végéig karbantartják Rákosrendezőt, jelentősen változik a közlekedés az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalakon

MÁV/iho   ·   2025.06.21. 08:00

A vonatok fővárosi végállomását a Nyugati pályaudvarról külső állomásokra helyezik át: az esztergomi vonatok Angyalföldig, a szobi és a veresegyházi vonal járatai Rákospalota-Újpestig közlekednek. Pótlóbuszok helyett a sűrűbb helyközi buszjáratokat és a BKK járatait lehet majd igénybe venni.