Kinyíló kapuk
A szövetségi köztársaságban jelenleg a törvények tiltják, hogy a vasútnak konkurenciát jelentő távolsági buszforgalom működjön. Amely vonalak mégis mehetnek legtöbbször szerzett jogok alapján tehetik ezt: ilyenek például a Nyugat-Berlint Nyugat-Németország számtalan pontjával összekötő járatok. Ezek ugyanis az NDK területébe ékelődő város kapcsolatait biztosították a berlini fal leomlása előtt, és a német egyesítés sem törölte el ezeket a koncessziókat.
A szövetségi kormány feltett célja, hogy a távolsági közlekedésben is nőjön azoknak a száma, akik klímabarát módon utaznak. Fajlagos üzemanyag-fogyasztása miatt az autóbuszok is ide tartoznak. A személyszállítási törvény liberalizációjával nem a DB Fernverkehrt akarják ellehetetleníteni, hanem a személyautókból, és az olcsó légitársaságok gépeiből minél több utast beültetni buszba. Ehhez a törvényi lehetőségek mellett még autópályadíj-mentességet is adnak a távolsági buszoknak, hiszen jelen pillanatban a személygépkocsiknak nem kell fizetni, míg a haszonjárműveknek már igen. Az Allianz pro Schiene szervezet ezt a magatartást kritizálja, hiszen olyan lehetősége nincs a vasúttársaságoknak, hogy pályahasználatidíj-mentességet kérjenek. Az így is csökkenőfélben lévő távolsági hálózat további zsugorodását vetítik előre.
Szabályok azért lesznek: nem szeretnék azt, hogy a piaci alapon küzdő távolságiak lerabolják a regionális közösségi közlekedés nyereséges járatait, tehát nem lehet majd 50 kilométernél rövidebb utazásokat folytatni. A DB egyelőre szkeptikusan figyeli Ramsauer közlekedési miniszter terveit.