Létszámleépítéssel reagál a csökkenő teljesítményre a ČD Cargo

Hétszáz dolgozóját bocsátja el, csökkenti mozdony- és teherkocsiparkját, de további szerkezetátalakítási intézkedéseket is bejelentett a cseh nemzeti vasúti árufuvarozó.
A cseh vasúti infrastruktúra-üzemelető Správa železnic hálózatán 2025 első felében 5,3 százalékkal csökkent az árufuvarozás teljesítménye az összes fuvarozót tekintve, a ČD Cargo 3,2 százalékos visszaesést könyvelhetett el. Az árufuvarozási volumen csökkenése folyamatos tendenciát mutat: 2023-ban és tavaly is alacsonyabb volt a forgalom az előző évihez képest.
A szállított áruk mennyiségének csökkenése a cseh és az európai gazdaság alábbi szerkezeti változásaihoz köthető:
- a fosszilis tüzelőanyagokról való leválás az energiaiparban és a fűtést illetően, ahol a kőszén sokáig uralta a piacot;
- a csökkenő acéltermelés okán, elsősorban a Liberty Ostrava nyersacélgyártásának leállítása miatt;
- az energiaigényes vegyipari ágazatok zavarai miatt;
- bizonytalanság az autóiparban, többek között az Egyesült Államok által kirótt vámok okán;
- visszatérés a kéregbogár-invázió előtti fakitermelési szintre;
- az egyeskocsi-fuvarokból eredő veszteségek csökkentésére irányuló erőfeszítések.
Az ezekre választ jelentő leépítési terveit a ČD Cargo egy szakszervezeti megbeszélésen közölte a napokban. Az egyik lépés összesen körülbelül hétszáz dolgozót érint, mind az operatív, mind az adminisztratív területen; első körben 287 operatív alkalmazottnak mondtak fel. A csökkentett létszám a 2026 elejére előrejelzett teljesítményszintnek felel meg. A társaság a szakszervezeti képviselőkkel további megbeszéléseket is tervez, melyek a kapacitásmódosítás következő szakaszára összpontosítanak. Ezen felül a teherkocsi- és mozdonyállományt is csökkentik.
A ČD Cargo vezetése a jövőt tekintve sem optimista és nem számít a tendencia megfordulására: a 2026-os év egészét illető előrejelzések alapján a teljes szállított volumen 45 millió tonna alatt fog maradni. A vállalat becslései szerint új árutípusoknak a vasúti áruszállításra való bevezetése nélkül az éves mennyiség 40 millió tonna körül stabilizálódhat.
A szerkezeti átalakítás szélesebb körű intézkedéseket foglal magában, többek között a készletek csökkentését, a bérleti szerződések újraértékelését, a rezsiköltségek csökkentését, valamint a vonatösszeállító helyszínek összevonását.
A visszaesés ellenére a ČD Cargo továbbra is uralja a cseh vasúti árufuvarozási piacot, 51,7 százalékos részesedéssel. A vezetőség szerint a hagyományos árucikkek folyamatos zsugorodását megerősítik a piaci jelzések, továbbá az üzleti partnerekkel folytatott megbeszélések. Ráadásul néhány külföldi vasúttársaság fizetésképtelenné vált, és további leállások is várhatók.
A szakszervezeteket arról is tájékoztatták, hogy sem az európai intézmények, sem pedig a cseh közlekedési minisztérium nem fog kézzelfogható támogatást nyújtani az áruszállítás közútról vasútra való áttereléséhez – vagyis az úgynevezett modális váltáshoz –, az Európai Unió Közlekedési Fehér Könyvében kitűzött célok ellenére. Így a 2030-as vállalás, hogy a háromszáz kilométernél hosszabb közúti transzportok harminc százalékát a vasútra vagy hajókra tereljék át, egyelőre igencsak messze áll a teljesüléstől. Sőt: a közúti áruszállítás mértéke Európa-szerte, így Csehországban is nő, ami egyre nagyobb nyomást gyakorol a vasúttársaságokra – jelenti a Rail Market.
(Nyitóképünk a ČD Cargo egyik Laminátkája robog tehervonattal Budatétény megállóhelynél. Fotó: Vörös Attila)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!