Már a második üteménél tart a Debrecen–Balmazújváros vasúti szakasz fejlesztése

A várhatóan jövő májusig zajló beruházás során korszerűsödik a pálya, kiépül a villamosítás, és új megállókat is létrehoznak.
A Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezethez (ÉNYGÖ) kapcsolódó vasúti infrastruktúra-fejlesztés második üteme a Debrecen és Füzesabony között vezető, 108-as számú vasútvonal Debrecen és Balmazújváros közötti szakaszára, ezen belül is a Macs állomástól Balmazújvárosig terjedő rész száz kilométer/órás sebességre alkalmassá tételére, valamint a biztosítóberendezések, utastájékoztató rendszerek és az energiaellátási infrastruktúra teljes megújítására vonatkozik. A projekt a tervek szerint 2026 májusában zárul.
A V-Híd Építő Zrt. által, nettó 35 milliárd 456 millió 485 ezer 105 forintért, nettó 38 milliárd forint európai uniós támogatással megvalósuló fejlesztés eredményeként Debrecen belterületén új vasúti megállóhelyek létesülnek a Derék utcánál és a Nyugati Ipari Park területén, miközben Balmazújváros állomása üzemi épülettel és P+R parkolóval gazdagodik. Megújul a Keleti-főcsatorna fölött átvezető vasúti híd, 29,2 kilométer hosszon (összesen 55,1 kilométernyi vágány felett) kiépül a 25 kilovolt 50 hertzes, egy tápvezetékes villamos felsővezetéki rendszer, korszerűsödik a térség távközlési hálózata, valamint új távvezérlő központ létesül a Macs Ipari Parkban.
A beruházás szorosan illeszkedik az IKOP Plusz program célkitűzéseihez, különösen annak első prioritásához, amely a tiszta üzemű városi és elővárosi közlekedés erősítését szolgálja. A projekt elősegíti a nagyvárosi elővárosi vasúti pályafejlesztést, támogatja a közlekedési láncok hatékonyabb összekapcsolását Budapest határain túl, emellett növeli a városi kötött pályás közlekedés biztonságát és csökkenti a szálló por és a nitrogén-oxid kibocsátását a közösségi közlekedésben.
A kezdeményezés egyúttal illeszkedik a Kormány 2014. augusztus 28-án kelt, 1486/2014. (VIII.28.) számú határozattal elfogadott Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia céljaihoz, amely hosszú távon: 2014-től egészen 2050-ig határozza meg Magyarország közlekedésfejlesztési irányait.
A 108-as vonal fejlesztése, ha meglehetősen lassan is, de biztosan halad: a térség ipari és gazdasági fejlesztésével összefüggő felújításról, átépítésről idestova bő hat éve írtunk először. A pályaberuházások elkészültével, várhatóan a 2025/2026-os menetrendi időszaktól új menetrend lép majd életbe a vonalon, melynek köszönhetően akár több mint tizenöt perccel is csökkenhet a menettartam a Debrecen–Balmazújváros–Tiszafüred viszonylaton.
Írásunk az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóközleménye alapján készült.
(Nyitóképünkön a felsővezeték-tartó oszlopokkal már teletűzdelt Tócóvölgy állomása. Fotó: Simon Zsolt)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!