Mitől nő az utasszám Csehországban? - 1. rész

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.03.13. 21:15
kiskep

Három egymás után következő évben nőtt az utasok száma a ČD-nél. A legnagyobb mértékű utasszám-növekedés a távolsági járatokon és az úgynevezett S-vonalakon, azaz a nagyvárosok agglomerációjában mutatkozott. A vasúttársaság ezt büszkén azzal magyarázza, hogy az utóbbi években rekord összegű beruházást fordítottak a járműpark fiatalítására.

Praha-Klánovice megállóhoz közelít az S1-es vonal személyvonata Český Brodról<br>(fotók: a szerző)

Ez valóban így van, tényleg sok új, vagy felújított jármű került a cseh sínekre 2011-ben és 2012-ben is. A 2013-as év első felében rekord mennyiségű új szerelvényt bocsátottak a vaspályákra. Gondoljunk csak a vasúti állatkert gyarapodására: RegioPanterek, RegioSpiderek, RegioSharkok, CityElefántok tűntek fel, vagy szaporodtak el a cseh vasúthálózaton. Azt se feledjük, hogy több kocsifelújítási program is végbement Csehországban, amelyeknek következtében lényegesen javult egyes járatokon az utazási komfort. Némelyik típusú kocsit magyar pályán is láthatjuk, ilyen például a multifunkciós, poggyásztérrel ellátott és mozgáskorlátozottak szállítására is alkalmas kocsi, vagy a Ruttkában (Vrútky) felújított WRmee típusú étkezőkocsi, és a bisztrókocsi. A távolsági járatokon legújabban a Bdmpee típusú kupésból lett termes kocsik jelennek meg fokozatosan. Ha lassan is, de ez mind-mind hozzájárul ahhoz, hogy az emberek a vonatot válasszák utazásukhoz. A tiszta és új környezet szinte biztos, hogy visszatérő vendégeket szül.

Bmee kocsiból így lesz Bdmpee kocsi

Persze hazudnék, ha azt mondanám, hogy minden szép és jó Csehországban, ezt nem állítom, sőt. De valahol mégis jobb itt a helyzet, mint például Magyarországon, vagy éppen Szlovákiában. S állítom, hogy nem minden a vasút felsővezetőin múlik, s több esetben nem csupán a vasutasoktól függ a biztató összkép. Bizony az utasok is kivehetik a részüket. Az első vonalbeli vasutasok pedig (jegyvizsgálók, pénztárosok) ne nyűgnek, vagy valami elképesztően kibírhatatlannak lássák munkájukat, hanem tisztességesen teljesítsék a szolgálatot. De talán túl messzire kalandoztam. Szubjektív megítélésem szerint van itt még valami, ami miatt igenis többen utaznak Csehországban – a legnyugatiasabb keletközép-európai országban. Ez pedig az utasbarát díjszabás, de még inkább a kedvezmények és a különböző utazásösztönző akciók széles skálája.

Ez még nem Németország, bár már közel van - Ústí nad Labem főpályaudvara. Igenis sokat tesz a tiszta környezet

A cseh vasúton a kilométer-alapú díjszabás ugyan még létezik, de egyre kevesebben vesznek sima menetjegyet. Gyors szolgálati közlemény: a következő sorok csak a Cseh Vasutak (ČD), vagyis az állami személyszállítási szolgáltató jegy- és kedvezményrendszerének néhány példájának bemutatására szorítkozik. Kimarad tehát a konkurens magánvasutak díjszabása, s ezúttal nem a Prága és Ostrava között kialakult árháború lesz a fő téma. A Cseh Vasutak díjszabási rendszerének alapját ugyanúgy, mint Magyarországon, vagy egyéb európai országokban a kilométer-alapú tarifaszámlálás alkotja. Nevezzük ezt általános jegyrendszernek. Az ártáblázatot lényegében a cseh közlekedésügyi minisztérium szabályozza. Nem ötven kilométeres sávokban változik a jegyár, hanem kilométerenként, ami máris igazságosabb elszámolást eredményez. Az általános jegyrendszer árfekvéseiből kerülnek ki az állam által garantált kedvezmények kategóriái és ezek ártáblázatai. Csehországban is létezik gyermekkedvezmény 6-tól 15 éves korig (50 százalékos mérséklés), diákkedvezmény (25 százalékos mérséklés), vagy a fogyatékkal élő személyek számára nyújtott kedvezmény (80 százalékos kedvezmény). Az alap díjszabáshoz szorosan kapcsolódik a menettérti jegyekre nyújtott kedvezmény, aminek mértéke 5 százalék, és semmilyen hűségkártya, vagy kedvezményre jogosító igazolvány nem szükséges hozzá. Ugyanilyen elven működik a csoportos kedvezmény is. Csehországban már két közösen utazó személy csoportnak számít, nem kell tehát toborozni a népet a pályaudvaron, hogy legyünk hatan ahhoz, hogy kedvezményt kapjunk. A csoportos jegy esetében az első utas a teljes árú menetdíjat fizeti, a második utas 25 százalékos kedvezményt kap, a harmadik, és így tovább utas 50 százalékos kedvezmény birtokosa. Természetesen ha az utastársaság (akár két utas is) menettérti jegyet vált, automatikusan megkapják a menettérti 5 százalékos kedvezményt is. Külön tételt képeznek a jegyrendszerben az úgynevezett pályaszakaszi bérletek, amelyek egy bizonyos szakaszon korlátlan utazásra jogosítanak azzal a feltétellel, hogy a távolság nem haladja meg a 120 kilométert. Ezek a bérletek elérhetők heti és havi érvényességgel és nem névre szólóak.

Lassan, de biztosan eltűnnek az öreglányok a gyorsvonatokból is

Létezik hálózati napijegy is, ami egy bizonyos napon korlátlan utazásra jogosít 550 koronáért. Ennek a jegynek van egy sokkal kedvezőbb változata is, a hétvégi csoportos kirándulójegy, ami összesen öt utasnak teszi lehetővé az olcsó kirándulást. A jegy 650 koronába kerül és az egész ország hálózatán érvényes a ČD és még néhány partner vasúttársaság vonatain. Az öt utasból legfeljebb kettő lehet felnőtt és legfeljebb három gyerek. De lehet egy felnőtt és négy gyerek is, vagy csak egy felnőtt és egy gyermek. Ez a közkedvelt kirándulójegy szombaton és vasárnap, és ünnepnapokon vehető igénybe. A jegynek van több változata, létezik teljes hálózaton érvényes, vagy az egyes kerületek (megyék) hálózatán érvényes jegyek is. Utóbbiak ára 150–275 korona körül mozog a kerület nagyságának függvényében. Számoljunk csak utána: egy kétgyermekes család hétvégi egynapos kirándulása mondjuk Prágából Karlovy Varyba, majd onnan esetleg a másik szép fürdővárosba, Mariánské Lázně-ba és vissza Prágába, 650 koronába (7 500 forint) kerül! A Prága–Karlovy Vary–Mariánské Lázně–Prága szakasz vasúton, legrövidebb útvonalon 478 kilométer. Ettől jobban már csak a vasutas igazolvánnyal rendelkezők járnak, akiknek ugye éves bérletük van...

A felfelé vezető út Přerovban

Higgyék el, ez még csak a kezdet! Még nem beszéltem a ČD hűségkártyájáról, a low cost jegyekről, s a határmenti hétvégi jegyekről. Mindenesetre elgondolkodtató, hogyan lehet az, hogy a cseheknél tud nőni az utasszám három éven át folyamatosan. Egyszerű. Tiszta és kulturált vonatok, utasbarát díjszabás és kedvezményrendszer, na meg talán néhány mosolygós „vlakuska”. Folytatása következik.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Közlekedési fotópályázat amatőr fotósoknak

iho   ·   2022.07.24. 15:15

A Közlekedéstudományi Egyesület meghirdeti 2022-es fotópályázatát a közlekedési szakterület képi megjelenítésének erősítésére. Digitális fényképezőgéppel, és mobiltelefonnal készült képekkel is lehet nevezni. A fotópályázaton bárki részt vehet, kivéve a hivatásos fotósokat.