Már üzemel a vonatbefolyásolás a tempi szerencsétlenség helyszínén
Öt hónappal a februári, 57 halálos áldozatot követelő vasúti balesetet követően helyezték üzembe a korszerű rendszert, valamint a láriszai központi forgalomirányító központot a Lárisza–Platí szakaszon.
Habár a vizsgálatok még most is zajlanak a Görögország történelmében a legsúlyosabbnak számító vasúti baleset okainak és a felelősök felderítése érdekében, annyi bizonyos, hogy korszerű vonatbefolyásoló rendszer használata mellett elkerülhető lett volna a két vonat szembemenése és frontális ütközése február 28-án. A görög vasúti szabályozó hatóság RAS az első megállapításaiban kijelentette: súlyos bizonyítékok állnak rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy a görög vasútiinfrastruktúra-kezelő OSE megsértette a biztonságirányítási rendszerét.
A görög közlekedési minisztériumtól elmondták: a görögországi vasúti fővonal egyes szakaszain most bevezetett, távvezérelt központi forgalomirányítási rendszert már régóta alkalmazni kellett volna, ez azonban eddig nem valósult meg. A pontos okok felderítése érdekében is folyik nyomozás. A 717-es számú kivitelezési szerződést még 2014-ben írták alá az Aktor group és a francia Alstom közös vállalkozásával, a TOMI-val; a megállapodás értelmében a konzorciumnak két éven belül kellett volna kiépítenie és beüzemelnie a rendszert.
A beruházás az infrastruktúra átfogó korszerűsítésére vonatkozott, magába foglalva a teljes hálózatot érintő jelzőberendezéseket, valamint a vasúti szakaszok valós idejű megfigyelését lehetővé tevő távkezeléssel. Ezek végrehajtása kulcsfontosságú feltétel volt a következő, az egységes európai vonatbefolyásolási rendszer (ETCS) telepítésére vonatkozó szerződés odaítélése szempontjából. A szerződés állítólag számos műszaki kétértelműséget és kiskaput tartalmazott, a projektpartnerek pedig bizonyos pontokon összetűzésbe kerültek: értesülések szerint a beruházás egyik észak-görögországi részét kizárólag az Alstom hajtotta végre.
Most viszont végre előrelépés történt a jelzőrendszer telepítése terén. A görög közlekedési minisztérium közleménye alapján a szükséges tesztek elvégzését követően a napokban megtörtént a Lárisza és Plátí közötti 130 kilométer hosszú, kétvágányú szakasz jelzőrendszerének hivatalos átadás-átvétele. A szakasz elkészültével az Agioi Anargíroi–Oinoi szakaszon kiépült a jelző- és biztosítóberendezés, Tithorea és Szaloniki, valamint Szaloniki és Promahónasz között pedig megvalósult a távkezelt forgalomirányítás. Ezzel egyidejűleg átadták a láriszai központi forgalomirányítási (köfi) központot is, mely összesen kétszáz kilométernyi kétvágányú szakasz vasúti forgalmát kezeli, Domokósz és Platí között – a Domokósz–Lárisza szakaszon június végén hagyták jóvá az ETCS Level 1 rendszer üzembe állítását.
A minisztérium úgy számol, hogy szeptember végére az utolsó szakaszon (Oinoi–Tithorea) is forgalomba helyezik az új jelző- és biztosítóberendezést, melynek az aharnészi távkezelési központba történő integrálásával teljes hosszában távkezeltté válik az athéni kijárattól Szalonikiig vezető tengely, növelve ezzel a vonalon égető fontosságú biztonságot. Ennek megvalósulásával jelenthetők majd késznek a 717-es szerződések.
Előrelépés történt az AS 10005/07 számú szerződésben foglalt ETCS-rendszer megvalósítása terén is. Az SKA–Oinoi szakasz ETCS-tesztjei június végén fejeződtek be, július végén pedig benyújtották a szakasz üzembe helyezéséhez szükséges igazolásokat a vasúti szabályozó hatósághoz. A Lárisza–Platí, valamint a tovább, Domokósz felé vezető szakaszok ETCS-tesztjei a napokban értek véget, így ezeket is hamarosan üzembe lehet állítani. A minisztérium becslése szerint november végétől Aharnész (SKA) és Szaloniki között már végig működni fog a korszerű vonatbefolyásoló és figyelő rendszer.
Krisztosz Sztaikourasz infrastrukturális és közlekedési miniszter elmondta, az OSE és az Ergose együttműködésével kezdett el foglalkozni a vasúthálózat régióta fennálló gyengeségeivel és megoldatlan problémáival, az utasbiztonság növelése, valamint a jobb, magasabb színvonalú és korszerű vasúti infrastruktúra és szolgáltatások érdekében – a hivatalt a februári baleset idején betöltő Kostasz Karamanlisz lemondott, ideiglenesen Giorgosz Gerapetritisz váltotta, majd júniustól már Sztaikourasz tölti be a posztot.
Görög médiaértesülések szerint Karamanliszt és elődjét, Krisztosz Szpircisz is vizsgálhatják majd, mivel az Európai Ügyészség (EPPO) görög hivatala továbbította a görög parlamentnek az Ergose 717-es szerződéséhez készített ügyiratot. Az Ügyészség görögországi részlegén keresztül nyomozást folytat az Európai Unió és a Görög Állam által közösen finanszírozott beruházáshoz elkülönített pénzforrások kezelésével kapcsolatban, mely már több hónappal a tempi-i halálos tömegszerencsétlenséget megelőzően megkezdődött. Görög médiaforrások szerint összesen 26 nem politikai területen dolgozó személyt, főként az Ergose alkalmazottait és a szerződést aláíró TOMI–Alstom konzorcium vezetőit idézték be gyanúsítottként az ügy iratmásolatának átvételére és magyarázatára – számol be a Rail Tech.
Mint ismert, 2023. február 28-án késő este egy konténerszállító tehervonat és egy intercity frontálisan, nagy sebességgel (az IC 140–160 kilométer per órás tempóval mehetett) ütközött Lárisza közelében, Tempinél, az Athén–Szaloniki fővonalon. Az Athénból este fél nyolckor elindult, Szalonikibe tartó intercity-n 342 utas tartózkodott. Az ütközés következtében az IC62 számú vonat első négy kocsija kisiklott, az első kettő ki is gyulladt és szinte megsemmisült. Görögország legsúlyosabb vasúti balesetében ötvenheten meghaltak, további 85-en megsérültek, közülük huszonöten súlyosan. Az áldozatok nagy része görög állampolgár volt, de albán, ciprusi, román és bangladesi halottat is azonosítottak.
Aznap, a balesetet megelőzően Palaiofarszalosz állomás betáplálási rendszerében robbanást történt, emiatt egy vonatra rászakadt a felsővezeték, késéseket okozva a vonalon. Az eset miatt az IC62 is késve ért Láriszába, majd a déli irányú vágányon halast tovább. Ezzel egyidejűleg viszont a Szalonikiből Láriszába tartó tehervonat is ugyanazon a vágányon közlekedett. A vasútnál csak egy hónapja dolgozó, és posztját mindössze öt napja betöltő láriszai állomásfőnök azt az engedélyt adta az IC-nek, hogy haladjon tovább Neoi Poroiig és ne vegye figyelembe a vörös jelzőket, a váltókezelőt pedig arra utasította, hogy ne állítsa át a kitérőket, mivel egy helyi vonat fog áthaladni. Habár a kétvágányú vonalszakasz automata vonatbefolyásolással van ellátva, a kitérők és a jelzők állítása a baleset idején is manuálisan történt.
(Nyitóképünkön a láriszai új központi forgalomirányítási központ. Kép forrása: railtech.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!