Üzemanyagcellás hibrid buszok Hamburgban

Ács Attila   ·   2011.08.24. 12:00
11A886_fooldal

Elkészültek a „jövő buszai”, és már forgalomba is álltak Hamburgban – a rendkívül csendes, nullemissziós járművekből négyet állított forgalomba a közelmúltban a Hamburger Hochbahn (Hamburgi Magasvasút). Az új Mercedes-Benz FuelCell Hybrideket – amelyeknek a dekorációja is a fenntartható buszközlekedést népszerűsíti – további három példány követi majd jövőre.

Hamburgban azonban nem ezek az első üzemanyagcellás Mercedesek, hiszen a közlekedési társaság már évekkel ezelőtt is tesztelt hasonló járműveket még a típus előző generációjából, de a tapasztalatok már azokkal is kedvezőek voltak, a sofőrök és az utasok egyaránt megelégedettséggel fogadták az új, környezetbarát technológiát.

A most bemutatott Citarók számtalan újdonságot vonultatnak fel az első, 2003-ban bemutatott változatokhoz képest. Az első, legfontosabb, hogy a típus az üzemanyag-fogyasztás mérséklése érdekében – ami ugye jelen esetben hidrogén – „hibriddé vált”, vagyis a fékezési energia immár nem hővé, hanem elektromos árammá alakul, ami lítiumion-akkumulátorokban tárolódik egészen addig, amíg újból szükség nem lesz rá, magyarán a következő gyorsításig.

A jármű mozgatásáról két százhúsz kilowattos elektromos kerékagymotor gondoskodik, és új fejlesztésűek az üzemagyagcellák is, amire minimum hatéves vagy 12 ezer üzemórás élettartamot garantál a gyártó. Ezek az üzemanyagcellák egyébként teljesen megegyeznek azokkal a Mercedes B osztályú üzemanyagcellás személyautókba szerelt egységekkel, amelyek jelenleg szintén Hamburgban vannak tesztfutáson. Maga a hajtáslánc pedig az évekkel ezelőtt bemutatott, és mára már kiforrott BlueTec Hybridekkel mutat hasonlóságot – a legfontosabb eltérés, hogy az energia itt természetesen nem a dízelmotortól, hanem az üzemanyagcellákból származik. A busz egyébként – a többi hibridhez hasonlóan – pusztán akkumulátorról hajtva is képes megtenni néhány kilométert.

A továbbfejlesztett üzemanyagcellák és a hibrid technológia miatt az eddigi tapasztalatok alapján az üzemanyag-fogyasztás csaknem ötven százalékkal csökkent az elődmodellhez képest. Ennek eredményeként lehetővé vált, hogy a tetőn elhelyezett, egyenként 35 kilogramm hidrogén tárolására alkalmas kilenc tartály számát az új modellen hétre redukálják. Egy „tele tankkal” körülbelül 250 kilométer megtételére képes a jármű, ami egy átlagos városi busz napi futásteljesítményéhez bőven elegendő.

Günter Elste, a Hamburger Hochban vezérigazgatója szerint a gázolaj 20-25 év múlva olyannyira drágává válik majd, hogy egyszerűen nem jelent majd versenyképes alternatívát a városi közlekedési társaságok számára. Emiatt cége elhatározta, hogy a következő évtizedtől kizárólagosan nullemissziós, elektromos autóbuszokat szereznek be, a mostani üzemanyagcellás Citarók üzembeállítása pedig egy igen fontos lépés volt a cél elérése érdekében.

Végül érdemes néhány szót ejteni arról a projektről is, amelynek keretében a mostani beszerzés megvalósulhatott: a „NaBuZ demo” a Clean Energy Partnership (tiszta energia partnerség) része, finanszírozásáról a (német) közlekedési minisztérium gondoskodik. Szoros az együttműködés a CHIC projekttel is, amelynek keretében nemrégen 26 üzemanyagcellás autóbusz állt forgalomba öt európai országban tapasztalatszerzés céljából.

A Daimler Buses a NaBuz demo és a CHIC projektben is részt vesz, mint ahogy korábban részt vett az Európai Unió CUTE és HyFleet:CUTE projektjeiben is 2003-tól 2009-ig. Ezek eredményeként annak idején összesen 36 második generációs üzemanyagcellás Mercedes-Benz Citarót állítottak forgalomba tizenkét társaságnál, három földrészen. A buszok összesen 140 ezer üzemórát dolgoztak, ezalatt több mint 2,2 millió kilométert futottak – ezzel is demonstrálva, hogy az üzemanyagcella a megoldást jelenthet a jövő közlekedési problémáinak megoldására.

Mercedes-Benz Citaro FuelCell Hybrid Hamburgban, a háttérben néhány régebbi típussal <br>(fotó: Daimler Buses)

Kapcsolódó hírek