Metró után HÉV is lesz Kolozsváron

iho/vasút   ·   2024.10.25. 12:00
kolozsvar_hev

Rendkívüli tanácsülésen bólintottak rá a Bonchida (Bonțida) és Magyargorbó (Gârbău) közötti viszonylat megvalósíthatósági tanulmányára.

A kolozsvári helyi érdekű vasút ötlete már évek óta közbeszéd tárgya. A város polgármestere, Emil Boc tavaly augusztusban számolt be arról, hogy sikerült megegyezni a román nemzeti vasút CFR-rel arról, hogy a nagyvasúti infrastruktúrát használhatják a HÉV-hez, ehhez 2024 márciusáig megszerzik a szükséges engedélyeket.

A HÉV a már meglévő vasúti pályán, huszonhárom megállóval üzemel majd. A 48,8 kilométeres távon reggel hat és este hét óra között harmincpercenként, hajnali öt és hat, valamint este hét és tíz óra között pedig óránként közlekednek majd a háromkocsis a vonatok, amik a tanács közleménye alapján akár százötven kilométer per órás sebességgel is haladhatnak majd – a megvalósíthatósági tanulmány szerint a szerelvények átlagsebessége 45 kilométer per óra lesz. A HÉV-ekre összesen 420 utas fér majd fel, közülük 310-en találhatnak maguknak ülőhelyet.

A Transtelex.ro arról ír, hogy a vonalon nyugatról kelet felé haladva Bonchidán, Válaszúton (Răscruci), Zsukon (Jucu de Sus), Telekfarka (Câmpenești) szélén, Apahidán, Dezmér határában, a kolozsvári Avram Iancu repülőtérnél, Kolozsváron nyolc állomásnál és megállónál – melyek közül többnél peronokat is kialakítanának –, Kisbácsban (Baciu), Szucságon (Suceagu), Andrásházán (Rădaia), Mérán (Mera), Magyarnádas (Nădăşelu) szélén, valamint Magyargorbón lennének megállók.

A beruházás során négy gyalogos aluljárót és nyolc parkolót is építenének, a legfontosabb gyalogos aluljárót a repülőtérnél hoznák létre.

A megvalósíthatósági tanulmány alapján a beruházás 48 hónap alatt kivitelezhető, ebből a közbeszerzési eljárás tizenkét hónapot, a tervezés és a kivitelezés pedig 36 hónapot venne igénybe.

A projekt teljes értéke áfával együtt 1,1 milliárd lej (vagyis jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 90 milliárd forint), amit vissza nem térítendő uniós forrásokból a 2021–2027-es közlekedési program keretében, a szállításügyi minisztérium forrásaiból, Kolozsvár, Magyargorbó, Bács, Apahida, Zsuk, Bonchida és a Kolozs Megyei Tanács költségvetéséből, valamint „más legális forrásokból” finanszíroznának.

Az RMDSZ városi frakciója szerint a HÉV kiemelt fontosságú Kolozsvár autóforgalmának csökkentése és a város fejlesztése szempontjából. Az elfogadott tanulmány alapján a rendszer naponta közel 17 ezer ingázó közlekedését könnyíti majd meg azzal, hogy összeköti Kolozsvárt a környező településekkel. Ezzel nemcsak a belváros forgalma fog csökkenni, hanem hozzájárul a város levegőminőségének javításához, ezáltal Kolozsvár fenntarthatóbb jövőjének kialakításához is.

A Kolozs Megyei Tanács áprilisban közölte, hogy állják a vasútállomások közelében létrehozandó P+R parkolók építésének költségeit. Úgy becsülik, a HÉV 2030-ban napi 7600, 2050-ben pedig már 9500 utast szolgálna ki.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: szabadsag.ro)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek