Mint a karikacsapás?
A valóság természetesen némileg bonyolultabb. Eleve a felújítások megtervezése több lépcsőből áll, a törvény értelmében közbeszerzésen kell kiválasztani a munkát végző vállalkozókat, és ha pályabővítésről van szó, kétvágányúsításról, vagy csupán a nyomvonal változtatásáról, a kisajátítások is időbe telnek. A jelenleg futó három nagyprojekt közül a fővároshoz közel álló esztergomi vonal felújításának menete többeket érdekelhet: az agglomerációs közlekedés fontosságán kívül jelentős változásokat is hoz a most folyó munka.
Az esztergomi vonal felújítása műszaki és szervezési szempontból is nagy kihívást jelent, különösen azokon a szakaszokon, ahol belterületen, kisajátítások árán kétvágányosítják a pályát – mondta munkatársunknak Loppert Dániel, a Nemzeti infrastruktúra Fejlesztő Zrt, szóvivője – Ezért a NIF azt a stratégiát választotta, hogy nem várnak a munkálatok megkezdésével a milliónyi engedély megszerzésére, hanem egyből munkához látnak azokban a fázisokban, ahol hamarabb végeztek a tervezéssel és az adminisztrációval. Ezzel időt takarítanak meg, nem húzódik éveken keresztül az építkezés. Hozzátette: a Szajol–Püspökladány vonalfelújítás során sokkal kevesebb adminisztrációs akadályba ütköztek, így ott nem is darabolódott fel a rekonstrukció ennyi különálló munkafázisra.
– A kétvágányúsítás előtt álló Aquincum–Pilisvörösvár szakaszon a kivitelezőnek már be kellett volna fejeznie a földmunkát, de jószerével még hozzá sem foghatott. Nincs ugyanis területe a munkához, mivel a szükséges kisajátítások még nem történtek meg. Konkrétan milyen területekről van szó?
– Az aláírt szerződés ütemterve alapján a vasúti vágány elbontása 2013. április 2-án megkezdődik, ezt követően a jelenlegi műtárgyak bontását is elvégzik, majd indul az új töltés és a műtárgyak építése. A kivitelező munkájának megkezdését alapvetően a közbeszerzési döntőbizottsági eljárások miatt elhúzódó szerződéskötés akadályozta, nem a területszerzés, amely folyamatban van, és ahol az eredetileg elképzelt ütemtervhez képest egyedül Solymár településen vannak még telkek, ahol a Kormányhivatal folytat le közigazgatási eljárást, de ez a munka eredeti ütemezésére nincs hatással.
– Kétségtelen, hogy a hozzávetőlegesen 95 százalékos kisajátítási fok akár impozánsnak is tűnhet, de egy vonalas létesítménynél, mint ez a vasútvonal csak a száz százalék lehet az alap, hiszen kisajátítás híján nem valósulhat meg maradéktalanul a koncepció: a szakasz kétvágányosítása. Kezelhető a helyzet, vagy számítani kell az eljárások elhúzódására?
– Az általunk elindított 200 beruházás tapasztalatában azt mondhatjuk, hogy a 95 százalékos területszerzési arány a projekt kivitelezésének indításakor nagyon jó arány, ütemterv szerint halad a vállalkozó.
– A kivitelezőket nem csak Aquincum és Pilisvörösvár között hátráltatják a befejezetlen eljárások, hiszen a vonal alagútjánál és Piliscsabán sem volt „helyük” a munkavégzéshez – Piliscsabán például csak jókora késéssel foghattak hozzá az első vágány lerakásához. Holott az Európai Finanszírozási Bank már 2005-ben megkapta a 2-es vonal rekonstrukciójára vonatkozó pályázati anyagot, már akkor tudható volt, mi lesz a vonal sorsa. Most pedig 2013-at írunk...
– Azonban a jobb finanszírozási körülményekre való tekintettel nem az EIB által javasolt megoldást választottuk a projekt elindításakor. 2006-ban kezdődött csak meg az engedélyezési tervek készítése, az építési engedélyeket 2010-ben adták ki. A kivitelezői versenyeljárásokat 2011-2012-ben lefolytattuk. A versenyeljárásokat megelőzően, illetve részben párhuzamosan a lepülési rendezési tervek módosítása is megtörtént, ezt követően pedig az elkészített kisajátítási tervekre a földhivatali, majd az építéshatósági záradékot is megkaptuk. A kivitelezés 2012-ben minden érintett szakaszon megindult.
– Komoly gondokat okozhat a későbbiekben is az, hogy a pályarekonstrukció megrendelője a NIF, a Piliscsaba–Esztergom szakasz villamosításának a beruházója viszont a MÁV Zrt. Nincs tehát egységes műszaki vezetés, és a nem homogén kivitelezési szempontok, az összehangolatlanság következményei közül csak egyet kiemelve, például a felső vezeték tartóoszlopait – tekintettel várható áthelyezésükre – nem a végleges, illetve nem a hagyományos technológiával állítják fel.
– A MÁV Zrt. és a NIF Zrt. között folyamatos és szoros együttműködés van a 2-es vonalat érintő pályaépítési és villamosítási projektek kapcsán. A tartóoszlopokat végleges helyükre telepítjük az Északi Duna-híd és Esztergom állomás között.
– Lassan már építik a Nyugati és Esztergom közé szánt Flirt-öket. Mikorra várható a vonal villamosítására vonatkozó tender kiírása?
– A MÁV kommunikációs igazgatóságától kapott tájékoztatás alapján a közbeszerzési kiírás 2013 májusában megjelenik. Részletekkel kapcsolatban kérjük forduljanak a MÁV Zrt-hez.
– Mekkora csúszásban van a beruházás, és ez mennyiben veszélyezteti a végső határidők betartását?
– A beruházás ütemterv szerint halad. A vágányzár április 2-től lépett életbe, június 15-től már újra vonatok járnak majd a felújított Piliscsaba–Esztergom vonalon, majd szeptember 2-tól a Piliscsaba–Pilisvörösvár szakasz is megnyílik a vasúti forgalom előtt. Az Északi Vasúti Híd–Pilisvörösvár szakasz tervezett befejezési határideje 2014
nyara.