Négy éven belül nem állnak forgalomba új vasúti járművek Magyarországon?
Legalábbis erre utal az ÉKM. Addig viszont tűzoltásként csaknem száz, alkatrészhiány miatt leállított vasúti kocsit újítanak fel jövő nyárig.
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára videóüzenetben arról beszélt, évtizedes hátrányokat kell ledolgozni a vasúttársaságnál. Az ötpontos közlekedési akcióterv egyik legjelentősebb részét képező, csaknem 800 milliárd forintos infrastruktúrafejlesztés mellett szükség van járműfejlesztésre is. Új járművek beszerzése azonban hosszú folyamat, a megvásárolni kívánt kocsi, mozdony vagy motorvonat azonnali tenderkiírás mellett is legjobb esetben csak 2028-ra állhat forgalomba. Ezért érdemes megvizsgálni a használt vasúti járművek nemzetközi piacán elérhető, jó állapotú járműveket is.
A leggyorsabb megoldás lehet a MÁV tulajdonában álló, azonban jelenleg nem közlekedő, javításra, felújításra váró kocsikat, motorvonatokat is újra forgalomba helyezni. Országszerte csaknem száz ilyen vasúti kocsi található, többek között Békéscsabán, Debrecenben, Dombóváron, Miskolcon vagy a fővárosi Keleti pályaudvaron.
Hegyi Zsolt, MÁV Zrt. vezérigazgatója elmondta, a cél, hogy a meglévő, de alkatrészhiány miatt leállított járművek mennél hamarabb, legkésőbb jövő nyárig forgalomba állhassanak. A járművek körülbelül fele ráadásul korszerű, első- és másodosztályú intercity-kocsi, így még több légkondicionált jármű közlekedhet jövőre. A MÁV-vezér kihangsúlyozta: ez a projekt a következő kilenc hónap legfontosabb feladata.
Az erősítésre szükség is van, mert az ország- és vármegyebérleteknek, valamint a tarifareformnak és a budapesti tarifaközösségnek köszönhetően Magyarországon egyre népszerűbb a vasúti közlekedés, már többen utaznak a MÁV-Start vonatain, mint a pandémia előtti rekordidőszakban.
A MÁV-Start éves beszámolója szerint tavaly 34,7 milliárd forintot költöttek a vasúti járművek karbantartására. A közbeszerzési adatok szerint 2024-ben a motorvonatokra összesen 41 milliárd forintért kötött fővizsga és javítási keretszerződést, vontatójárművek nagyjavítására, forgóvázak cseréjére pedig 49 milliárd forintot költ a vasúttársaság.
(Nyitóképünkön a multifunkciós IC+ kocsik fülkés része – az újszerű kocsikból is több áll alkatrészhiány miatt. Kép forrása: MÁV-Start)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!