Prágából Brüsszelbe éjszakai vonattal? Tavasztól!

iho/vasút   ·   2023.10.12. 12:00
europeansleeper_vonat

A European Sleeper március 25-étől a cseh fővárosig hosszabbítja meg a Brüsszelt és Amszterdamot Berlinnel összekötő éjszakai járatait.

Prága mindig is az első éjszakai vasúti szolgáltatás egyik tervezett végpontjának számított a magántársaságnál. A Németországban zajló pályafelújítási munkálatok miatt viszont eddig nem kaptak pályahasználati jogot Drezdától délre, ezért az idén májusban elindított járatok csak Berlinig/ből közlekedhettek. Ezen felül a társaságnak elég kocsija sem volt ahhoz, hogy a cseh fővárosban tudjon fordulni. Azóta viszont sikerült beszerezni hat tartalékkocsit, így lehetővé válik az útvonal meghosszabbítása.

A hollandiai székhelyű társaság egyik alapítója, Chris Engelsman arról beszélt: kétszer annyi kocsit szeretnének bérelni, mint amit eddig használtak, így napi rendszerességgel indíthatnának járatokat Brüsszel és Prága között, mindkét irányban egy-egy szerelvénnyel. Viszont most még nem ez a helyzet.

A European Sleeper eredetileg 2022 áprilisában tervezte elindítani éjszakai járatát, ez azonban komoly kihívásnak bizonyult. Mostanra viszont már minden akadály elhárult a prágai járat elől. A társaság szerint ráadásul olyan vonzó menetrendet alakítottak ki, hogy az egyes állomásoknál megfelelőek legyenek az érkezési és indulási időpontok.

2024 márciusától már egészen Prágáig jutnak majd el az European Sleeper éjszakai járatai (kép forrása: railtech.com)

A European Sleeper a téli időszakra egy különlegességet is tartogat: a hollandiai Sunweb utazási irodával együttműködve Hollandia és a francia Alpok között indítana éjszakai vonatokat – a járatokat már tavaly elindították volna, a járműhiány miatt azonban ezt is el kellett halasztani.

A társaság Amszterdamot Barcelonával összekötni tervezett éjszakai vonatainak ötletét az Európai Bizottság idén év elején választotta azon tíz tesztprojekt közé, melyekhez uniós támogatást ítéltek meg. Pénzt viszont azóta sem kaptak. A European Sleeper szerint ezen járatok várhatóan 2025-ben indulhatnak el.

Az egyik legnagyobb kihívás az éjszakai közlekedéshez megfelelő járművek beszerzése – ilyen kategóriájú kocsiból nem sok áll rendelkezésre az európai piacon –, ezért a társaság használt kocsik felújításával, valamint új járművek beszerzésével is próbálkozik.

A legtöbb társaságtól eltérően a European Sleeper szövetkezetként működik. 2021 májusában egy közösségi gyűjtés során mindössze tizenöt perc alatt sikerült félmillió euró (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 185 millió forint) kezdő tőkét összekalapozniuk azzal, hogy részvényeket adtak el több mint 350 európai és azon kívüli kisbefektetőnek. Egy másik körrel 2022 tavaszának végén kétmillió euró (cirka 740 millió forint) értékben értékesítettek részvényeket 1400 befektetőnek. A mostani részvényfinanszírozással újabb kétmillió eurót vonnak be, ezzel a vállalat már több mint 3500 társtulajdonossal fog rendelkezni – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön a European Sleeper hálókocsis vonata. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.