Rotterdam felkészült a megnövekedő áruforgalomra
Az Ever Given konténerszállító elakadását, majd a forgalmi torlódás megszűnését követően jelentős mennyiségű hajó tart a holland kikötőbe. Képes lesz kiszolgálni az áruk továbbszállításához szükséges kapacitásokat a vasút?
A tajvani Evergreen logisztikai vállalat panamai zászló alatt hajózó óriás konténerszállítója még március 23-án futott partra a Szuezi-csatorna déli bejáratánál: a négyszáz méter hosszú, bő 200 ezer tonnás vízi jármű egy nagyobb széllökés miatt tért le a kijelölt útvonalról és állt bele orral a keleti parti homokfalba, keresztbe fordulva a fontos vízi átjáró egyik legszűkebb részén, blokkolva a forgalmat. A baleset miatt napokig csak jócskán csökkentett kapacitással üzemelhetett a jelentős áruszállítást bonyolító csatorna: az átjárón a világ tengeri kereskedelmének tizenkét százaléka halad át, a konténeres szállítás aránya pedig a harminc százalékot is eléri.
Az Ever Givent március 29-én sikerült kiszabadítani, és a forgalom is fokozatosan megindulhatott: hatalmas áruszállító hajók tucatjai haladnak konvojban a fontos európai kikötők felé, a szokásosnál is nagyobb árumennyiséget, több százezer tonna árut zúdítva rájuk hamarosan. Ezzel a kihívással néz szembe a legnagyobbnak számító rotterdami kikötő is. Az áruk nagy részét teherautókra, más hajókra, valamint tehervonatokra rakodják majd át.
A holland vasúti infrastruktúrakezelő ProRail szerint jelenleg nincs igény plusz kapacitásokra, a dolgok a megszokott mederben zajlanak, és a következő hetekben is csak napi néhány vonattal számítanak többre. Egyelőre még nem tudni, hogy a következő hetek során mennyi áru érkezik a hátországokba Rotterdamon keresztül. A kikötő tíz százalékkal több hajó érkezésére számít, mivel ezek azonban nem minden árujukat Rotterdamban rakodják ki, így nincs pontos szám. A vasút viszont készen áll a kihívásra: tisztában vannak a szabad kapacitásokkal, így a szabad menetvonalak alapján naponta néhány pluszvonatot gond nélkül tudnak kezelni.
A legtöbb fuvarozó és vasúttársaság egyetért abban, hogy a megszokott módon szállítanak majd a hátországba, ha azonban plusz kapacitásra lesz szükség, bonyolódhatnak a dolgok. A DB Cargo hollandiai leányvállalata szerint mindig van lehetőség további kapacitások felszabadítására, de tisztában kell lenni néhány korláttal, például a Németország és Hollandia közötti vasúti teherszállítási pálya, a Betuwe-vonal jelenleg nem vehető igénybe, mivel az Oberhausen–Emmerich szakaszon pályafelújítás zajlik. A ProRailnél is azon a véleményen vannak, hogy azzal a kapacitásmennyiséggel kell dolgozni, ami jelenleg rendelkezésre áll; a közúttal ellentétben nem lehet csak úgy hirtelen növelni a kapacitást, az elérhető mennyiséget a lehető legjobban kell kihasználni.
A kapacitási korlátokon felül aggodalmak merülnek fel a vasúti árufuvarozási szektor hatékonyságát illetően is. Az iparág szakemberei szerint más fuvarozási ágazatokkal összehasonlítva a vasutat nem éppen a hatékonyságáról ismerik, zavarhelyzetekben többek között ezért is szállít a legtöbb fuvarozó inkább hajóval vagy teherautókkal. Ha azonban a szektor együttműködik, nagyon fontos szerepet tölthet be. Fontos, hogy a mélytengeri terminálok vasúti részlegei el legyenek látva a tehervonatok, valamint a belföldi hajók ki- és berakodásához is értő személyzettel, ezzel még hatékonyabban kihasználva az időt, és hogy az ellátási lánc tagjait jó előre értesítsék a vonatok várható érkezési és indulási időpontjairól, a be- és kirakodásokról. Továbbá arról is, hogy a terminálhelyeket, rakodóhelyeket, vasúti menetvonalakat tartalmazó integrált terv már 24–72 órával az alkalmazás előtt megfelelő legyen.
Ha minden érintett fél a legmagasabb szintű figyelmet szenteli a munkának, és a kommunikáció is megfelelő, akkor a helyzetből ki lehet hozni a maximumot. A szektor pedig jelenleg a legmagasabb készültségben áll, és a kommunikáció is az elvárt szinten zajlik. Egyre inkább úgy néz ki, hogy szükség lesz plusz vonatokra, ahogy a Brexit alatt vagy a koronavírus-pandémia elején is. A Logisztikai Szövetséghez tartozó ProRail szerint a vonatok kihasználtsága is nagyobb lesz. A rotterdami kikötő a logisztikai szektor minden érintett felével kommunikál, mivel minden létező segítségre szükség lehet, ha a megnövekedett mennyiségű áru befut – számol be a Rail Freight.
(Nyitókép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!