Svájcban DAC-olnak tovább

iho/vasút   ·   2022.03.05. 12:00
dac

Az alpesi országban folytatódnak annak a tehervonatnak a tesztjei, amit digitális automatikus kapcsolókészülékkel (DAC) láttak el.

A szerelvénnyel végzett első próbák még tavaly kezdődtek meg Németországban. A vonat idén februárban már Ausztriában dolgozott: öt állomáson próbálgatták minden részletre kiterjedően a rendszer viselkedését, most pedig a svájci vasúthálózatra viszik át. Ha az egymás után több országban is zajló tesztek a megfelelő eredménnyel zárulnak, a DAC-rendszer forradalmasíthatja a vasúti teherszállítást: lecserélhetik az Európában évszázada használt, manuális kapcsolószerkezeteket, jelentősen felgyorsítva ezzel az árufuvarozást, elősegítve vasút felé történő modális váltást.

A kocsik össze- és szétkapcsolásakor jelenleg minden egyes alkalommal meg kell emelni a húsz kilogrammnál is nehezebb csavarkapcsot – a magyar szabályzás alapján például ez is az oka, hogy nők nem lehetnek mozdonyvezetők –, valamint össze kell kapcsolni a fékvezetékeket is. Ez az eseménysor műszakonként nagyjából háromszázszor játszódik le, hóban, fagyban, zivatarban, nyári hőségben is. A DAC ezt a balesetveszélyes műveletet váltaná ki. Az ÖBB elnök-vezérigazgatója, Andreas Matthä szavaival élve a DAC az eddigi „buta” vonatokból intelligens, digitalizált szerelvényeket hoz létre.

A vasúti árufuvarozáshoz kitalált digitális automata csatolókészülékek prototípusait a napokban Bécsben mutatták be. A szerkezetek tesztjeit az európai DAC4EU konzorcium végzi a német Szövetségi Digitálisügyi és Közlekedési Minisztérium (BMVI) által létrehozott és finanszírozott kutatási program részeként. A 2020 júniusában életre hívott konzorcium a német vasút DG AG-ból, az osztrák tehervasút ÖBB Rail Cargo Groupból, a német vasút teherfuvarozási ágának számító DB Cargóból, a svájci vasút teherszállási ágából, az SBB Cargóból, valamint több tehervagon-üzemeltetőből (Ermewa, GATX Rail Europe, VTG) áll. A DAC4EU célja, hogy kidolgozza az alapelvárásokat az EU-ban használni tervezett, szabványos DAC kiválasztásához.

Svájcban is megkezdődnek a DAC-rendszerrel ellátott tehervonat tesztjei (kép forrása: railfreight.com)

A DAC sorozatgyártásra való előkészítése érdekében jelenleg európai és nemzeti szinten is folynak kutatási és fejlesztési munkák. Az irány már adott: a különböző megoldásokkal induló három szerkezet közül tavaly a Scharfenberg rendszerét választották ki a szabványos DAC-rendszer kifejlesztéséhez – a cég a központi ütköző- és vonókészülékek terén jól ismert Schaku (Scharfenbergkupplung) elnevezésű megoldásával. Ha elfogadják, a szerkezet 2026 és 2030 között fokozatosan átveszi a jelenlegi manuális rendszer helyét. A módosítás jelentős gördülőállományt érint: becslések szerint nagyjából 450 ezer tehervagont és körülbelül 17 ezer tehervonatok továbbítására használt mozdonyt.

Az osztrák Vida szakszervezet elnöke, Roman Hebenstreit elmondta: ugyanilyen lelkesedéssel van most szükség további konkrét intézkedésekre és azok finanszírozására a vasúti dolgozók társadalombiztosítása érdekében, valamint arra, hogy idejében be legyenek vonva az átalakítási folyamatba. Ez azt jelenti, hogy invesztálni kell a kollégák technikai tudásának fejlesztésébe, hogy a digitalizálást követően ők is meg tudjanak felelni az új, korszerűbb elvárásoknak.

A Shift2Rail („Válts vasútra”) által lehetővé tett európai DAC-program (EDDP) az intézmények széles körét egyesíti az európai DAC-megoldás megvalósítása érdekében egy olyan integrált közös programon keresztül, amely kutatási eredményekre és kísérleti projektekre épít, továbbá magába foglalja a szükséges intézkedéseket a technológia gyors, valamint műszakilag és gazdaságilag európai szinten 2030-ig megvalósítható bevezetéséhez – számol be a Rail Tech.

(Nyitóképünkön a digiális automata kapcsolószerkezettel ellátott szerelvény egy részlete látható ausztriai tesztjeinek egyikén. Kép forrása: railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek