Szakmai és civil szervezetekkel egyeztetett a Kisföldalatti jövőjéről a BKK

BKK/iho   ·   2025.02.05. 09:00
bkk_kisfoldalatti

A Mobilitási Témacsoport idei első ülésének napirendjén az M1-es metróvonal tervezés előtt álló fejlesztése szerepelt, köztük az akadálymentesítés és a hosszabbítás is.

A Budapest egyik legrégebbi és legjelentősebb közlekedési eszközének számító Millenniumi Földalatti Vasutat legutóbb 1995-ben újították fel, az azóta eltelt három évtized, az elhasználódás és a technológiai fejlődés ismét szükségessé teszi a korszerűsítését. Európa első földalatti vasútjára jelentős fejlesztés vár, ennek meghatározó szakasza a tervezés. A kiviteli tervekre váró beruházás legfontosabb elemei:

  • a vonal meghosszabbítása északkeleti irányban;
  • az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint
  • a vonal akadálymentesítése.

Ezzel párhuzamosan a BKV Zrt. feladata a járműcsere előkészítése, ennek azonban még nincs meg a pénzügyi forrása.

A január 30-ai ülésen a BKK szakemberei bemutatták a tervezési alapfeladat, valamint az opciók részleteit, kiemelve azokat, amelyek kedvező hatással lesznek a fővárosban közlekedők mindennapjaira. Közéjük tartozik többek között:

  • az M1-es metróvonal északkeleti irányú meghosszabbítása az M3-as autópálya bevezető szakasza mellett a Kassai térig (opciósan a Marcheggi hídig);
  • a Vörösmarty tér és a Mexikói út közötti szakasz – műemlékvédelmi követelményeknek megfelelő – felújítása, beleértve a megállók akadálymentesítését, valamint
  • az 1-es villamos elérése és a kapcsolódó járatok elérhetőségének javítása.

A civil és szakmai szervezetek érdeklődésének középpontjában az alábbiak álltak:

  • a vonal korszerűsítése a szükségszerű felújításon felül milyen további előnyökkel jár majd (különös tekintettel annak műszaki adottságaira);
  • a felújítás szorosan összefügg és kölcsönhatásban van az életciklusuk végéhez közeledő járművek sürgető cseréjével, mely egy különálló, a BKV Zrt.-hez tartozó projekt;
  • az akadálymentesítéshez szükséges liftek korszerű, üvegfalú, vagy a kisföldalatti eredeti arculatához jobban illeszkedő szerkezetek lesznek-e, ez további vizsgálatokat igényel.

A tervezési alapfeladatok mellett két opciós feladat szerepel az IKOP Plusz program keretében európai uniós támogatásra benyújtott pályázati anyagban: a vonal Vörösmarty tér és Vigadó tér, valamint a Kassai tér és a Marcheggi híd közötti meghosszabbítása. A Mobilitási Témacsoport ülésén ezen témákat is megvitatták.

A civil szervezetek szerint több érv szól a Vigadó téri meghosszabbítás ellen, mint mellette, ezért azt javasolták, hogy a feladat opciós elemként se legyen a tervezési szerződés része. Az előzetes vizsgálatok alapján a meghosszabbítás a jelenleginél jobb átszállási kapcsolatot nyújtana a 2-es, a 2B és a 23-as villamoshoz, de megvalósítása a világörökségi helyszín, a szükséges közműkiváltások és köztérépítési feladatok miatt olyan költséges lenne, amely nincsen arányban a projekt várható előnyeivel.

Az M1-es metróvonal Kassai téren túli, Marcheggi hídig történő meghosszabbítása kapcsán több kérdés felvetődött, de ezek többségére csak akkor lehet minden részletre kiterjedő válaszokat adni, ha már világosan látszik, hogy mi lesz a rákosrendezői terület sorsa.

A Kisföldalatti felújításának tervezése IKOP Plusz forrásból, a fővárosi kötöttpályás előkészítési projektek keretében valósulhat meg, európai uniós támogatással. A BKK az erre vonatkozó támogatási kérelmét még 2024 februárjában nyújtotta be, három villamosprojekttel együtt. Az elbírálásig a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indíthat a tervező kiválasztásra. Jelenleg a műszaki tartalom bemutatása és egyeztetése zajlik az érintett partnerek bevonásával. A jövőbeli kivitelezéshez külön forrás bevonása szükséges.

A 2024-ben megújult Mobilitási Témacsoport a budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma. A BKK arra törekszik, hogy a felvetődő kérdéseket minél több szempontból megvitassa a felekkel. Ezzel a lépéssel a társaság a közös megértést és a későbbi döntések elfogadottságát segíti elő. A Mobilitási Témacsoport munkájában való részvétel regisztrációhoz kötött, ennek feltételeiről ezen az oldalon lehet bővebben olvasni.

(Nyitóképünk forrása: BKK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek