Tíz éve álltak forgalomba az első King Longok
A történet 2007-re nyúlik vissza, a Volánbusz elöregedő Ikarusainak cseréje egyre fontosabbá vált, ugyanakkor a járműállomány korszerűsítését a kétezres évek közepén nyugati, használt autóbuszokkal sikerült elérni. A megoldást akkoriban az alvállalkozói szerződéses viszony kialakításában látták. A Zsámbék és Etele tér, Stadionból induló, Vác- és Gödöllő, valamint az újpesti oldalról induló járatok üzemeltetésére írtak ki közbeszerzést.
A hírek akkoriban száz vadonatúj autóbuszról szóltak, viszont a típusról több konkrétumot nem lehetett tudni. A találgatások között megjelentek olyan – akkoriban nehezen elképzelhető – információk, hogy a Pest megyei buszok Kínából fognak érkezni. A híresztelések alapja – mint később kiderült – valós volt, ugyanis a leginkább Isuzu autóbuszok beszerzésben és értékesítésben jártas (de az akkoriban Budapesten kipróbált, trolibuszos közlekedésre is alkalmas Neoplan duóbusz beszerzésében is szerepet vállaló) HBK Pannonbusz Kft. folytatott tárgyalásokat a kínai King Long gyártóvállalattal, az autóbuszok specifikációjára is külön figyelmet szánva. A buszokat Cummins motorral, illetve ZF gyártmányú egységekkel szerelték, ezekből még Magyarországon is gyártottak egyes részeket. A teljesen új, az alvállalkozói tenderre kifejlesztett autóbuszok tengeren érkeztek Európába, a kikötőben vámolták el őket, és lábon jöttek tovább Magyarországra.
A King Long-projektet menedzselő HBK Pannonbuszt közben kizárták a pályázók közül (az alvállalkozókról itt olvasható egy részletesebb bejegyzés), így az új járművek a Neobusz Magyarország Kft tulajdonába kerülek, innen a Kontakt Busz Kft., Color Tours Kft. és a T&J Buszprojekt Kft. lízingelte, és kezdte meg üzemeltetésüket.
Tíz évvel ezelőtt júniusban a zsámbéki és érdi térségben mutatkoztak be legelőször a kétajtós, elővárosi kivielű XMQ6121G típusazonosítót viselő, a Kontakt Busz Kft. állományába tartozó King Longok, amelyek folyamatosan váltották le, és tették egységessé a Széna téren akkoriban kialakult típuskavalkádot.
Az alvállalkozók autóbuszai egyben szakítottak a Volánbusz akkori arculatával: az évtizedek óta megszokott sárgákat fehérek váltották, és leginkább ezeken a járműveken lehetett látni az első időszakban a Volánbusz újratervezett cégjelzését. A júniusi kezdést követő hónapokban a többi alvállalkozó is megkezdte a kínai elővárosi, majd távolsági autóbuszok forgalomba állítását, ezek jelentős része - a lecserélésükről időközönként felbukkanó hírek ellenére - a mai napig kitartóan közlekedik, egyes példányai igencsak ütött-kopott állapotban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!