Tovább bővült a francia nagysebességű vasúthálózat

iho/vasút   ·   2016.07.12. 18:45
400px_tgv

A pályaszakasz július eleji átadása óta a francia főváros és az ország keleti szélén, a német határnál található Strasbourg között irányonként tizenhat vonat közlekedik, a leggyorsabb járat egy óra negyvenhat perc alatt teszi meg az utat. Ez körülbelül négy órát vett igénybe a nagysebességű LGV Est-Européenne-vonal létrehozása előtt, aminek köszönhetően a Németországba, Belgiumba vagy Luxemburgba tartó vonatok menetideje is jócskán csökkenhet.

Az International Railway Journal információi szerint az első vonat reggel hat óra negyvenhat perckor indul Strasbourgból, a főváros keleti pályaudvarára (Paris Est) nyolc óra harmincöt perckor ér. A munkanapi utolsó járat este kilenc előtt húsz perccel hagyja el Párizst, és fél tizenegykor fut be Strasbourgba, azonban pénteken és vasárnap huszonegy óra ötvenöt perckor is indul még TGV Strasbourgba. A francia nemzeti vasút, az SNCF a német DB-vel együttműködve napi hatra növelte a Párizs és Frankfurt között közlekedő TGV- és ICE-vonatok számát, amelyek közül négy Saarbrückent és Kaisersaluternt is érinti, két új járat pedig Strasbourgon és Karlsruhén keresztül megy. Strasbourg és Frankfurt között így már napi három közvetlen nagysebességű járat érhető el. Az egyik új ICE-járat elsősorban az üzleti utasokat célozza: reggel hét előtt két perccel startol Frankfurt főpályaudvaráról, és tíz óra negyvenkilenckor – decembertől már tíz negyvenkor – áll meg Paris Est-en. Az új nagysebességű pálya a Strasbourg–Luxembourg járatokat is begyorsítja: a napi két járat menetideje fél órával, egy óra harminckilenc percre csökken.

Július elején adták át az LGV Est-Européenne nagysebességű vonalat Franciaországban. A vastaggal jelölt, 300 kilométeres első szakasz már kilenc éve használható, a Baudrecourt és Strasbourg közötti 106 kilométer készült el idén (forrás: Railway Gazette)

Az LGV Est-Européenne első, a Párizstól keletre fekvő Vaires-sur-Marne és Baudercourt közötti, kereken háromszáz kilométer hosszú szakaszát kilenc éve, 2007. június tizedikén adták át. A második fázisra közel tíz évet kellett várni: a százhat kilométernyi pálya Baudrecourt-tól Vendenheimig bővíti ki a nagysebességű vonalszakaszt. A most átadott pályát kétmilliárd euróból építették meg, amelyhez a francia kormány 680 millióval, a korábbi francia infrastruktúrakezelő RFF 532 millióval, az Európai Unió 118 millióval, valamint tizenhat helyi hatóság és a Luxemburgi Nagyhercegség összesen 680 millióval járult hozzá. A finanszírozási szerződést 2009 szeptemberében írták alá.

A második fázis építési munkálatai – például a Vogézekben található, négy kilométer hosszú Saverne-alagúté – már 2010 júniusában, a novemberi alapkőletétel előtt megkezdődtek. A munkák tíz szakaszon zajlottak, mindegyik külön tenderrel. A sínek lefektetése 2015 márciusára készült el, azonban a 2016. április 3-ára tervezett átadást a vonal keleti részén, Eckwersheimnál tavaly november 14-én bekövetkezett, tizenegy halálos áldozatot és negyvenkét sérültet követelő tesztbaleset miatt elhalasztották. A tesztek csak idén február végén folytatódhattak, a baleset helyszínén azonban továbbra is folynak a javítások, így egy huszonhét kilométeres szakaszon csak egy vágány használható, ami három perccel növeli a menetidőt.

Egy kétszintes TGV Euroduplex-szerelvény hasít valahol Franciaországban (fotó: railteam.co.uk)

Az SNCF számításai szerint az LGV Est-vonalat 2020-ra a jelenleginél hétszázezerrel több, évi 12,8 millió utas fogja igénybe venni, akik közül 10,7 milliót a belföldi, 2,1 milliót pedig a nemzetközi utasok tesznek majd ki. A beruházás részeként a vasúttársaság utas- és alkalmazotti megbeszéléseket is tartott új ügyfélszolgálati megoldások kidolgozása érdekében, azzal a céllal, hogy a csúcsminőséget képviselő, nagysebességű szolgáltatással visszanyerjék a vásárlói hűséget, szem előtt tartva azt, hogy a szolgáltatás mindenkit szolgáló és a legtöbb ember számára megfizethető legyen. Például a „Pro 1ère” üzleti utasok az emeletes, Alstom Euroduplex TGV-vonatokon kiválaszthatják az ülésüket. A poggyászterek azonosítása is egyszerűsödött, az állomási személyzet pedig a QR-kóddal rendelkező utasoknak azonosítót biztosít, amellyel könnyebb az elveszett csomagok azonosítása. A fedélzeti szolgáltatások is bővülnek: a kocsikban található utastájékoztató kijelzőkön az utasok információkat olvashatnak azon tájakról, amelyeken épp átutaznak, továbbá a büfékocsikba fokozatosan építenek majd be mobiltelefonok töltésére alkalmas állomásokat. A nyár folyamán a Párizsból induló szerelvényeken háttérzene szól, elősegítve az utasok pihenését és kényelmét – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek