Tovább fejlődik a szerb vasúthálózat
A 2027-ig megvalósítani tervezett beruházásokról a szerb elnök Aleksandar Vučić számolt be nemrég.
A projektek között szerepel a belgrádi Nikola Tesla nemzetközi repülőtérre vezető vasúti összeköttetés kiépítése, mely a tervek szerint 2026-ban kezdődhet meg. A tizennyolc kilométer hosszú, kétvágányos, villamosított, százhúsz kilométer per órás sebességre tervezett vonal a főváros északnyugati részén fekvő Zemun Polje városrésznél ágazna ki a reptérig. A beruházás tervezett költsége 140 millió euró (jelenlegi árfolyam alapján 52,5 milliárd forint). A szakaszt a távolabbi jövőben tovább építenék a repülőtértől a Belgrádtól délnyugatra található Obrenovacig.
A politikus elmondta, az ország délkeleti részében hamarosan kezdetét veszi a Ništől a bolgár határnál fekvő Dimitrovgradig vezető, száznégy kilométer hosszú vonal átépítése, a Ništ az észak-macedón főváros Skopjéval összekötő vonal Niš és Brestovac közötti, 23 kilométeres szakaszának felújítása, valamint a Ništ elkerülő vonalszakasz megépítése is.
A 230 kilométer hosszú Belgrád–Niš vonal felújítását uniós hitelekből finanszíroznák.
Október 20-án végre hivatalosan is teljesen elkészültnek nyilváníthatják az évtizedek óta tervezett belgrádi központi pályaudvart, a Beograd Centart, mely 2016 óta szolgál a főváros legfontosabb pályaudvaraként – számol be a Railway Gazette.
Arról is szól, hogy a tervezett belgrádi metróhálózat első két vonala várhatóan 2028 augusztusában fog megnyitni. A 2021 vége óta épülő két metróvonal összesen körülbelül 40,5 kilométert tesz majd ki, 43 megállóval. Az első, 21,3 kilométer hosszú vonal a Száva mentén halad majd végig, 23 megállót felfűzve, összekötve a főváros északkeleti külvárosát, Mirijevót a belvároson át a délnyugati Makiš városrésszel. A második, 19,2 kilométeresre tervezett vonal nyugat–kelet irányban szeli majd át a város északi részét, húsz megállóval: a zimonyi vasútállomást köti majd össze Újbelgrád városrészen áthaladva Mirijevóig, ahol átszállási lehetőség lesz az 1-es vonalra.
A szerb vasúthálózat állapota fontos a déli vasúti áramlat szempontjából, mivel déli szomszédunkon a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) több nemzetközi szállítási korridorja is áthalad. Ilyen például a X-es számú, Salzburgtól Ljubljanán, Zágrábon, Belgrádon, Nišen és Szkopjén át Szalonikiig vezető, 2360 kilométer hosszú páneurópai folyosó, melynek „B” ága a felújítás alatt álló Belgrád–Kelebia–Budapest vasúti összeköttetés, „C” ága pedig Ništől Szófián és Plovdivon át Isztambulig vezet.
(Nyitóképünk illusztráció)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!