Új multimodális fuvar Japán és Európa között
A transzszibériai vasúton keresztül szállít hűtőkonténereket közösen az RZSD, a Fesco és a japán közlekedési minisztérium.
Az együttműködés egy tengeri-vasúti hűtési láncot igyekszik létrehozni, ami jelenleg a tesztszakasznál tart. A próbaszállítmányok olyan, hőmérsékletre érzékeny árukból álltak, mint élelmiszer, üdítőitalok, valamint gyógyszerek. Ezek a hűtőkonténerekben elhelyezett termékek a Japánban található Fudzsi és Kobe városaiból indultak útnak hajón a Fesco rövid távú tengeri szállítási szolgáltatása keretében. A konténereket az oroszországi Vlagyivosztokban rakták át tehervonatra, ami a transzszibériai vasútvonalat használva jutott el Szentpétervárra. Ott ismét átpakolták a konténereket hajókra, melyek a rendeltetésnek megfelelő németországi, hollandiai és belgiumi kikötőkbe szállították az árukat.
A japán kikötőket az oroszoroszág távol-keleti kikötőivel összekötő, rövid távú tengeri fuvarokat januárban indított el a Fesco, ezzel egy olyan hálózatot hozott létre, mely összekapcsolja a legfontosabb japán kikötőket, például Tojamát, Hakatát, Kobét és Jokohamát, továbbá elősegíti az Európába szánt japán termékek Oroszországon keresztül zajló tranzit fuvarozását.
Az elmúlt időkben Oroszország távol-keleti kikötői, különösen Vlagyivosztok, egyre inkább felkeltik a szállítmányozási piac érdeklődését, így egyre több beruházás történik ezekben a létesítményekben. Ráadásul Szentpétervár fontos alternatív kapu Európa felé, nem véletlenül nevezik egyre többen „a jövő Kalinyingrádjának”. Vlagyivosztokban jelentős fejlesztési potenciál rejtőzik: kikötője által az eurázsiai kapcsolatokat ki lehet bővíteni rövid távú tengeri fuvarokkal Japán és Dél-Korea felé. Ezzel egyidejűleg a kikötőben megforduló áru közvetlenül a keleti partok felől léphet be Kínába, alternatívát kínálva az olyan veszélyes áruknak, mint a lítium akkumulátorok, melyek szállítása nem engedélyezett a kínai vasúthálózaton.
Az oroszországi távol-keleti kikötők 2020-ban a Kelet-Európa felé tartó áruk 0,6 százalékát kezelték, 2021 első kilenc hónapjában viszont már az 1,7 százalékát. Ez az arány a jövőben várhatóan tovább fog nőni, mivel egyre több fuvarozó próbál alternatív útvonalat találni az Új Selyemút legforgalmasabb határátkelési pontjaival szemben.
A Szentpétervár és az európai kikötők közötti összeköttetések elkerülik a szintén zsúfolt lengyel–fehérorosz (belarusz) határt, melynél ráadásul mostanában politikai konfliktus is hátráltatja a közlekedést, sőt, az orosz kikötőt használva a széles és normál nyomtávok közötti váltás miatti konténerátrakodásra sincs szükség. Ennek következtében Szentpétervár mindenképp egy hatékony alternatíva lehet. Negatívum, hogy a város északi elhelyezkedése okán a hideg telek kihívások elé állíthatják a tengeri szállítást és az útvonal fejlődését – adja hírül a Rail Freight.
(Nyitókép forrása: railfreight.com)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!