Új óceánközi vasútvonal Dél-Amerikában

iho/vasút   ·   2018.04.07. 13:45
bolivia_bioceanico_vasutepites_kislid

Dél-Amerikában új vasútvonalról álmodnak, amelynek révén az árú Európa és Ázsia között gyorsabban utazhatna. A 3750 kilométer hosszú vonal Bolívián haladna át, összekötve a brazil Santos és a perui Ilo kikötővárosokat. Tren bioceánico – azaz a két óceán vonata a projekt neve. A vonal megépítése elsősorban Bolívia érdeke, amely így függetlenné válhatna a Csendes Óceán chilei kikötőitől – a bolíviai elnök, Evo Morales már régóta kampányol ezzel a témával. A tizenhárom milliárdosra saccolt építkezésben már a német kormány is lát fantáziát és támogatja a Tren bioceánico megépítését.

Nem véletlenül. Az évszázad vasúti projektjének kinéző beruházásban elsősorban német és svájci cégek működnének közre. E cégek építenék az infrastruktúrát, szállítanák a mozdonyokat és a vasúti kocsikat, gondoskodnának a gördülőállomány karbantartásáról. A vonalat üzemeltető és a karbantartást ellátó személyzetet is Németországban képeznék ki az úgynevezett duális képzési rendszer keretében. A vonal megépítésére már többféle nyomvonalvizsgálati, környezetterhelési és költségtanulmány született, megépítése várhatóan nyolcezer új munkahely létrejöttéhez járulna hozzá.

A korábban tervezett nyomvonal végpontjai szintén Brazíliában és Peruban helyezkedtek el, de ez a változat nem érintené Bolíviát, északról kerülte volna el az országot. Ennek meg is van az ára: több mint ezer kilométerrel nyúlna meg a vonal, ami nem csak az építés egyszeri költségét dobja meg, de az üzemeltetése is drágább lenne. Ezt a változatot elsősorban Kína támogatja. Elképzelhető lenne az is, hogy az érintett országok hálózatban gondolkodjanak és mindkét vonalat megépítsék, de ennek érdekében Brazíliának és Bolíviának kellene szorosan együttműködnie.

Műsoron a transzkontinentális vasútvonal Bolívián átvezető, rövidebb változata (forrás: mehrcontainerfuerdeutschland.de)

Bolívia helyzete azért kritikus, mert a kontinens belsejében való szigetszerű fekvése miatt el van zárva a kikötőkön át zajló nemzetközi kereskedelemtől, ezért létérdeke a projekt, mely egy csapásra az Európa és Ázsia közötti forgalom áramlatába helyezi az országot. Ugyanakkor saját vasútvonalaival csak nehezen tudna csatlakozni bármely óceánon lévő kikötőkhöz, mert az ország vasúthálózatán – az egyvágányú vonalakból álló hálózat összhossza mindössze háromezer-ötszáz kilométer – 1000 milliméteres a vasúti nyomtáv. Bolívia számára ezért elsőrendű érdek, hogy a korábbi nyomvonalváltozatot az érintett országok elvessék és a Bolívia számára kedvező nyomvonal építéséről állapodjanak meg.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek