Új panorámavonattal a himalájai Simla-vasúton

Károly Szabolcs   ·   2023.07.01. 12:00
simla_panoramakocsik

Már a futópróbákat végzik az UNESCO-világörökségi helyszínnek számító, indiai hegyi kisvasút új járműveivel.

Az indiai nemzeti vasút Indian Railways (IR) kapurtalai vasútikocsigyára négy panorámakocsit épített meg: egy légkondicionált, tizenkét luxusfotellel ellátott járművet, egy szintén klímás, huszonnégy üléses kocsit, egy nem légkondicionált vagont harminc üléssel, valamint egy generátoros poggyászkocsit.

A panorámavonat luxusülésekkel ellátott kocsija (képek forrása: Railway Gazette)

A járművek oldalán nagy ablakok, tetejükön pedig hatalmas üvegfelületek szolgálják a hegyi táj látványának élvezetét a Kalka és Simla közötti 96,6 kilométeres útvonalon. A könnyűszerkezetes kocsik továbbfejlesztett forgóvázakkal és fékrendszerrel rendelkeznek. Az utastérben LED-világítás, UV-fényt szűrő ablakok, minibár, biztonsági kamerarendszer és tűzjelző rendszer emeli a komfortot – számol be a Railway Gazette.

Másodosztályú rész

Az IR legészakibb, Northern Railway (NR) ága által üzemeltetett, keskeny, 762 milliméter nyomközű vonalon 1903-ban indult meg a közlekedés. A Himalája lábainál, 2169 méteres tengerszint feletti magasságban fekvő Simlát 1864-ben nevezték ki a Brit Birodalom indiai bábállama, Brit India nyári fővárosának, mely akkoriban az indiai hadsereg központja is volt. 1891-ben adták át a Delhit Kalkával összekötő, széles, 1676 milliméter (indiai) nyomtávú vasútvonalat, ezzel gazdaságossá vált a vasút Simláig történő kiépítése. A hegyi terep okán azonban keskeny pályát hoztak létre: 1898-ban kezdődött meg a két láb (610 milliméter) nyomközű vonal építése, a 95,7 kilométer hosszú pályán 1903. november 9-én vették fel a forgalmat.

Az indiai hadsereg időközben úgy vélte, a nyomtáv túl szűk a szállításokhoz, így a vonalat 1905-ben átépítették 762 milliméteresre. 1909 júniusában újabb 900 méterrel hosszabbodott a hegyi pálya, amikor is kiépült a Simla-teher állomásig vezető szakasz.

Mozdonyos vonat kanyarog a Simla-vasúton (kép forrása: Wikipedia)

A látványos, kanyargós pálya több mint 1400 méter magasságot mászik meg a közel száz kilométeres távon: a 656 méteren található Kalkától kapaszkodik fel a 2075 méteren fekvő simlai állomásig. A 912 ívet tartalmazó – a legszűkebb 38 méter sugarú – vonal húsz állomást fűz fel, miközben 103 alagúton és 969 hídon halad át; a leghosszabb alagút a Barog-alagút a maga 1144 méterével, a leghosszabb híd 18,3 méteres. A mozdonyos vonatok átlagsebessége körülbelül 25–30 kilométer per óra, motorkocsival viszont jóval gyorsabban, 50–60-as átlagtempóval is lehet haladni.

A Simla-vonalat az UNESCO 2008 júliusában, a dardzsilingi Himalája-vasúttal (DHR) és a Nilgiri hegyi vasúttal (NMR) egyidejűleg, indiai hegyi vasutak elnevezéssel vette fel a világörökségek listájára.

(Nyitóképünkön a Simla-vasút új panorámakocsijai, még összeszerelés közben. Kép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek