Új tehervasúti szakaszt adtak át Indiában

iho/vasút   ·   2023.10.22. 09:00
india_tehervonat

Az ország északi részén futó, 1839 kilométeresre tervezett korridor 1337 kilométernyi szakaszán november elsejétől haladhatnak végig a tehervonatok.

Idén augusztusban készült el az északnyugati Pandzsáb szövetségi állambeli Ludhijánát az északkeleti Nyugat-Bengál államban fekvő Dankunival összekötni tervezett, úgynevezett keleti dedikált teherfolyosó (EDFC) 365 kilométer hosszú nyugati vége, a Khúrja–Ludhijána szakasz, ezzel az eddig átadott cirka 1300 kilométeren, Ludhijána és az északkeleti, Bihár államban fekvő Szon Nágár elágazás között közlekedhetnek a tehervonatok – várhatóan naponta kétszázötven. Az új dedikált pályával jelentősen, a jelenlegi körülbelül huszonöt kilométer per óráról nagyjából hetvenre fog emelkedni a korridoron haladó tehervonatok átlagsebessége.

A dedikált teherfolyosókat üzemeltető DFCCIL társaság szerint a beruházás közel hétmillió amerikai dollárt (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 2,4 milliárd forintot) kóstáló beruházás kritikus fontosságú lesz India szénellátása szempontjából, mivel az északi Uttar Prades, Pandzsáb, Harijána és Rádzsasztán államokban üzemelő hőerőművek szénnel üzemelnek, a korridoron így elsősorban szenet fognak szállítani.

Kifejezetten teherszállításra használt vasúti korridorok Indiában (kép forrása: Wikipedia)

A keleti teherfolyosó építése 2020-ban kezdődött. Az eredeti tervek szerint már üzemben kellene lennie, a Covid–19-pandémia okán bevezetett korlátozások miatt azonban késett a megvalósítás. Az elmúlt három év során a vonal bizonyos szakaszain már közlekedhettek a tehervonatok: naponta körülbelül száznegyven szerelvény érintette a korridort. A kibővített folyosó viszont csak most kapcsolhat teljes üzemre. Az India Shipping News arról ír, hogy a korridor utolsó előttinek létrehozandó, Szon Nágár elágazás–Ándál szakaszát saját vállalkozásban fogja megvalósítani a DFCCIL; a 371 kilométeres pályát eredetileg PPP-konstrukcióban építették volna meg.

India árufuvarozásra használt vasútvonalainak szinte száz százaléka villamosított. Az országban öt dedikált tehervasúti korridor fut, melyek a szubkontinens nagy részét elérik, kritikus fontosságú csomópontokat összekapcsolva. Ezeken a folyosókon kizárólag tehervonatok közlekednek, a személyforgalom nem érinti.

Indiában ráadásul nagyobb a szabvány űrszelvény magassága, így a tehervonatokon két konténert is egymásra helyezhetnek, megduplázva ezzel a szerelvények kapacitását. Az ország infrastruktúrája lehetővé teszi ezt a megoldást, ami Európában nem működhetne, mivel számos vonalon van érvényben korlátozás a tengelynyomást vagy az alagutak miatt a magasságot érintően – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Shutterstock / railfreight.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.